واکنش توییتر به تبلیغات داعش درباره کشتار نیس

شبکه اجتماعی توییتر پیام‌های تصویری و نوشتاری حامیان گروه تروریستی داعش که در حمایت از اقدام عامل کشتار نیس فرانسه در این شبکه منتشر شده بود را دقایقی پس از انتشار حذف کرد.

 

به گفته گروه‌هایی که به پایش محتواهای خشونت‌‌بار در اینترنت می‌پردازند، این نخستین باری است که توییتر با این سرعت به مقابله با تبلیغ خشونت در این شبکه اجتماعی می‌پردازد.

 

مدیران توییتر که پیش از این طرفدار آزادی بیان بودند، پس از حملات تروریستی اخیر در پاریس و بروکسل، قوانین خود را تغییر داده و اقدامات جدی‌تری در زمینه مقابله با تروریسم در اینترنت به عمل آورده‌اند. 

 

گروه‌های حامی داعش همواره پس از اقدامات تروریستی این گروه تصاویر مربوط به تلفات این حملات تروریستی را به سرعت در توییتر منتشر می‌کردند؛ اما پس از حمله تروریستی هفته گذشته در نیس فرانسه، توییتر با سرعتی بی‌سابقه تصاویر و هشتگ‌های تبلیغاتی این گروه‌ها را حذف کرد.

 

تشدید خشونت طی ماه‌های گذشته، شبکه‌های اجتماعی را با چالش‌های متعددی مواجه کرده است. این شبکه‌ها علاوه بر آنکه بعضاً از سوی گروه‌های تروریستی برای ترویج عقاید و عضوگیری مورد استفاده قرار می‌گیرند، از سوی برخی دولت‌ها نیز با محدودیت مواجه می‌شوند.

 

به عنوان مثال، در کودتای نظامی اخیر در ترکیه، دسترسی مردم این کشور به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بزرگی مانند فیس‌بوک و توییتر به شدت محدود شد؛ اما با فروکش کردن التهاب در این کشور، مردم ترکیه بار دیگر توانستند ویدئوهای خود از این کودتا را برروی فیس‌بوک منتشر کرده یا اخبار این حادثه را توییت کنند.

 

با این حال، شبکه‌های اجتماعی بزرگ مانند فیس‌بوک و توییتر و همچنین وبسایت یوتیوب استانداردهای جدیدی را برای مقابله با ترویج خشونت برای خود در نظر گرفته‌اند.

 

این شبکه‌ها علاوه بر آنکه الگوریتمهای کارآمدی را برای شناسایی و تفکیک محتواهای خشونت‌بار تعریف کرده‌اند، تیم‌های ممیزی متعددی را نیز برای بررسی اعتراضات کاربران و تصمیم‌گیری درباره مسدود کردن حساب‌های کاربری افراد و گروه‌ها یا حذف پست‌های آنها تشکیل داده‌اند. 

 

این شبکه‌ها همچنین از سوی نهادهای قانون‌گذار آمریکا ملزم شده‌اند ویدئوها و مطالب مربوط به گروه تروریستی داعش را بلافاصله پس از انتشار حذف کنند.