گولن: ممکن است اردوغان در پشت این کودتا باشد

 فتح الله گولن، رهبر تبعیدی مخالف دولت آنکارا با رد اتهاماتی که رجب طیب اردوغان به وی در خصوص تلاش برای کودتا وارد کرد، گفت بعید نیست خود اردوغان این مسأله را برنامه ریزی کرده باشد.

 

گولن 75 ساله که از سال 1999 در تبعیدی خودخواسته در شمال شرقی آمریکا به سر می برد، در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا برخی از هواداران وی در کودتا شرکت داشتند، گفت: من نمی دانم چه افرادی هواداران من هستند و از آن رو که آنها را نمی شناسم، نمی توانم در خصوص هرگونه دست داشتن آنها در این کار سخن بگویم.

 

وی در ادامه افزود: این کودتا را ممکن است مخالفان و یا ملی گرایان برنامه ریزی کرده باشند. من 30 سال است که از ترکیه فاصله دارم و از این نوع افراد نیستم.

 

وی در ادامه اعلام کرد: بعید نیست خود اردوغان این کودتا را برنامه ریزی کرده باشد تا بدین وسیله پایه های حکومتش را تقویت کرده باشد. این امری امکان پذیر است.

 

وی در ادامه تصریح کرد: من به عنوان فردی مؤمن نمی توانم بدون دلیل اتهام بزنم؛ اما برخی رهبران، حملات انتحاری جعلی را برنامه ریزی می کنند تا پایه های قدرتشان را تقویت بخشند.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز گذشته با بیان اینکه کشورش در تحقیق در خصوص تلاش برای کودتا به آنکارا کمک می کند، از مقامات ترکیه خواست درباره دست داشتن گولن در کودتا مدرک ارائه دهند.