کمک نظامی اسرائیل به ترکیه، دست کودتاچیان افتاد

 رسانه‌های اسرائیلی افشا کردند رژیم صهیونیستی به طور غیر مستقیم در کودتای ترکیه دخالت داشته و به کودتاچیان کمک کرده است.

 

به نوشته وبگاه «یدیعوت آحرونوت» بسیاری از تانک‌هایی که کودتاچیان در جریان اغتشاش و شورش بامداد شنبه بکار بردند، با تجهیزات اسرائیلی تقویت و ارتقا داده شده بود.

 

بر این اساس، رژیم صهیونیستی حدود یک دهه قبل 170 فروند تانک ترکیه‌ای را که از آمریکا خریده بود، با پیشرفته‌ترین تجهیزات که حتی ارتش اسرائیل نیز از آنها بی‌بهره بود، مجهز کرد.

 

این گزارش بطور غیرمستقیم به کمک‌های نظامی رژیم صهیونیستی به دولت «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر وقت ترکیه در سال‌های 2000 به بعد اشاره کرده و تاکید می‌کند: طی توافقاتی که ترکیه با اسرائیل در آن سال‌ها انجام داد هواپیماهای بدون سرنشین، موشک، سیستم‌های الکتریکی و اطلاعات حیاتی از آمریکا به این کشور فروخته شد.

 

مجموع ارزش این قرارداد که در سال 2002 اجرایی شد حدود 700 میلیون دلار برآورد می‌شود. از زمانی که تانک‌های ترکیه با تجهیزات اسرائیلی تجهیز شد، برای سرکوب کرد‌ها در ترکیه و عراق استفاده شدند.

 

در راستای افشای ارتباط کودتاچیان با رژیم صهیونیستی ،روزنامه «هاآرتص» روز شنبه نوشت «آکین اوزتورک» فرمانده سابق نیروی هوایی ترکیه که گفته می‌شود مغز متفکر کودتا بوده، چند سال در اراضی اشغالی وابسته نظامی بوده است.