تلاش کودتاچیان برای حمله به هواپیمای حامل اردوغان

خبرگزاری انگلیسی «رویترز» در رابطه با حوادث اخیر ترکیه از تلاش برخی خلبانان جنگنده این کشور برای حمله به هواپیمای حامل «رجب طیب اردوغان» رییس جمهور ترکیه خبر داد.

به اساس این گزارش، چند جنگنده «اف-16» در حالی‌که اردوغان روز جمعه در حال بازگشت از تعطیلات در نزدیکی  استراحتگاه ساحلی مرمره  و در مسیر استانبول بود، به آزار و اذیت هواپیمای رییس جمهور پرداختند.

یک افسر سابق ترکیه آگاه به رخدادهای چند روز گذشته به رویترز گفت: «دست کم دو جنگنده اف-16 در حالی‌که هواپیمای اردوغان در مسیر استانبول در حال پرواز بود، رادارهای خود را بر هواپیمای وی قفل کردند.»

وی افزود: «این‌که چرا این جنگنده‌ها به هواپیمای اردوغان شلیک نکردند خود موضوعی معماگونه است.»

 یک مقام ارشد دیگر ترکیه نیز اعلام کرد که جت ریاست جمهوری ترکیه آن روز در آسمان دچار مشکل شد. وی به جزییات بیشتری اشاره نکرد.

آخرین فعل و انفعال‌های ترکیه  نیز حکایت از این دارند که نیروهای امنیتی با کودتاچیان در فرودگاه «صبیحه گوکچن» و «قونیه» درگیر شدند.

بر این اساس، بیش از 60 نیروی ژاندارمری در فرودگاه صبیحه که دومین فرودگاه بزرگ استانبول است، حضور داشتند و مقاومت ‌کردند.

در پی حمله نیروهای پلیس و شلیک تیر هوایی تعداد زیادی از این افراد به همراه فرمانده نیروهای ژاندارمری در فرودگاه صبیحه خود را تسلیم کردند. عده‌ای نیز قصد فرار داشتند که دستگیر شدند.

در عملیات همزمان دیگر در ترکیه، نیروهای پلیس فرودگاه قونیه را نیز به محاصره خود درآورده و بدون مقاومت کودتاچیان این مکان را تصرف کردند. هفت خدمه و کادر پرواز نیز تسلیم شدند.