سپاسگزاری اسد از جانفشانی‌های ایران و حزب الله در جنگ سوریه

 بشار اسد رئیس جمهور سوریه اظهار داشت اقدامات ارتش این کشور و نیروهای همپیمان آن در میادین نبرد مهمترین تأثیر را در ترسیم آینده سوریه خواهد داشت.

اسد در استقبال یک هیئت از «الجبهة العربیة التقدمیة» به ریاست «نجاح واکیم» رئیس جنبش «الشعب» لبنان تأکید کرد که دمشق از گفت‌وگوهای سیاسی که سازمان ملل ناظر بر آن است غایب نخواهد شد ولی در عین حال به روی آن حساب باز نمی‌کند.

اعضای این هیئت نیز نسبت به پیروزی حتمی سوریه در این نبرد و بازگشت این کشور به عنوان «سر نیزه» به پاخیزی ملل عرب ابراز اطمینان و تصریح کردند که اگر ایستادگی ملت سوریه در این جنگ نبود منطقه وضعیت دیگری داشت.

رئیس جمهور سوریه در این دیدار اعلام کرد: درگیری در خاک سوریه جای هیچ چانه زنی را باقی نمی‌گذارد و با گروههای مسلحی که طرفهای خارجی آنها را مدیریت می‌کنند فقط با ارتش می‌توان مقابله کرد.

وی با اشاره به فعالیت مداوم اتاق عملیات ارتش سوریه، ایران، حزب الله و سوریه و همکاری سیاسی، دیپلماسی، نظامی و امنیتی بار دیگر از جانفشانی‌های ایران و حزب الله در این جنگ بسیار سپاسگزاری کرد.

روزنامه «الاخبار» لبنان درباره جزئیات این دیدار گزارش داد که اسد پیش بینی کرده است که نیروهای نظامی حاضر در حلب محاصره مناطق شرقی این شهر را محاصره و در ریفهای دمشق، حمص و سایر مناطق نیز پیشروی خواهند داشت.

رئیس جمهور سوریه ادامه داد: گفت‌وگوهای سیاسی جاری در خارج از سوریه راه حلی را [برای بحران] در پی ندارد، بلکه بر عکس هر روز نشان می‌دهد طرفهای دیگری که به مذاکره می آیند حتی نماینده خودشان نیستند... گروههایی که در پس این افراد قرار دارند، به آنان اجازه نمی‌دهند که با هیئت دولتی سوریه مستقیما دیدار کنند.

وی درباره رخدادهای ترکیه نیز اظهار داشت: تصویر رخدادهای ترکیه در دو روز گذشته هنوز واضح نیست. همه در حال گمانه‌زنی درباره پشت پرده رخدادها هستند، و این احتمال هم وجود دارد که شخص رئیس جمهور ترکیه قصد داشته باشد از این رخدادها برای از بین بردن معارضانش در داخل نهادهای نظامی، قضایی و سیاسی در ترکیه بهره ببرد.

اسد درباره غرب نیز گفت: بی اعتمادی به غرب فقط به خاطر مداخله آنها در حمایت از تروریسم نیست، بلکه مربوط به تجربه روسیا با طرف آمریکایی است؛ چرا که آمریکاییها به هیچ وجه به توافقات خود با روسیه پایبند نیستند... از این روی صبر سران روسیه در قبال تأخیر آمریکا به پایان رسیده است و این فضا بار دیگر ثابت می‌کند که راه حل [بحران سوریه] فقط از طریق کار در میدان [نبرد] است.