فرانسه در فکر نابودی داعش نیست!

هرچند سخنان اولاند در نشست اخیر ناتو مبنی بر عدم نابودی کامل داعش قبل از حمله تروریستی نیس بود، اما فرانسه پیش از این چندین عملیات تروریستی وابسته به داعش را تجربه کرده بود. اما چرا مقامات فرانسه معتقدند نباید داعش را نابود کرد؟

اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه در خصوص گروه تروریستی – تکفیری داعش، در حالی که این کشور حادثه تروریستی نیس را پشت سر گذاشته است، از ابعاد مختلفی قابل تامل است.

فرانسوا اولاند پس از برگزاری نشست سران ناتو در ورشو گفت: «داعش در حال عقب نشینی است، در این مساله اختلافی وجود ندارد، ولی ما باید مانع از شکل گیری شرایطی شویم که داعش ضعیف تر شود و سایر گروه های افراطی قوی تر شوند.

شکست های داعش  می تواند منجر به تشویق سایر گروه های افراطی در سوریه شود! ما باید اقدامات علیه داعش را بین خودمان هماهنگ کنیم، ولی در عین حال باید اقدامات موثر علیه جبهه النصره را نیز هماهنگ نماییم!»

اولاند در حالی عدم نابودی داعش را خواستار شد که چند روز بعد، در جمعه گذشته شهر نیس فرانسه مورد حمله تروریستی قرار گرفت و داعش عوامل این حمله را وابسته به خود معرفی کرد. در این حمله، مردی تونسی تبار به نام «لاهوییج بهلول» با راندن کامیون در مسافتی حدود دو کیلومتر در امتداد ساحل و در میان جمعیتی که برای تماشای مراسم آتش بازی جشن ملی فرانسه گرد آمده بودند، بیش از 80 نفر را به کام مرگ فرستاد و عده ای را زخمی کرد.

هرچند سخنان اولاند مبنی بر عدم نابودی کامل داعش قبل از این حمله تروریستی بود، اما فرانسه پیش از این هم چندین عملیات تروریستی وابسته به عناصر داعش را تجربه کرده بود، اما با این حال چرا مقامات فرانسه معتقدند نباید داعش را نابود کرد.

در خصوص اظهارات اولاند نکات متعددی وجود دارد که لازم است به آنها اشاره شود:

نخست این که چنانچه از سخنان رئیس جمهور فرانسه بر می آید، پاریس نیز به مانند ایالات متحده آمریکا و انگلیس اساسا در پی نابودی داعش نیست. از آغاز عملیات اعلامی ائتلاف غرب علیه داعش، نه تنها این ائتلاف در صدد نابودی داعش نبوده است، بلکه در میدان نبرد عملا در راستای تقویت داعش و سایر گروه های تکفیری و تروریستی گام برداشته است.

هم اکنون اولاند به بهانه این که نابودی داعش منجر به تقویت جبهه النصره می شود، سیاست رسمی و اعلامی خود را جلوگیری از تضعیف داعش معرفی کرد! این اظهارات در حالی صورت می گیرد که داعش تاکنون مسئولیت دو عملیات تروریستی در فرانسه را بر عهده گرفته است.

این که اولاند برای اجتناب از نابودی داعش دلیلی استراتژیک (یعنی افزایش توان جبهه النصره) را می تراشد، به هیچ عنوان قابل قبول نیست. این دلیل تراشی بیهوده نشان می دهد که غرب در صدد حفظ داعش به هر بهانه ممکن است.

نکته دوم به سیاست های ائتلاف غرب علیه داعش باز می گردد. تا چندی پیش، زمانی که اعلام می شد غرب در صدد نابودی داعش نبوده و صرفا در صدد مدیریت این گروه تروریستی است، برخی تحلیلگران مسائل اروپا موضع گیری کرده و این نگاه را افراطی و به دور از واقعیت می دانستند.

هم اکنون اظهارات اولاند دلیل روشنی دال بر عدم اقدامات موثر ائتلاف ضد داعش جهت نابودی این گروه تروریستی به شمار می شود. استراتژی کنترل داعش (به جای نابودی آن) مدتهاست خود را در میدان نبرد نشان داده است. حتی هر گاه از سوی محور مقاومت اقدامی جدی در راستای مقابله با داعش صورت گرفته است، ائتلاف غرب در صدد تقویت داعش در مقابل جبهه مقاومت بر آمده است.

بقای داعش در منطقه، سیاستمدارانی مانند اولاند را بر آن داشته است تا پرده از استراتژی غرب مبنی بر حفظ داعش در منطقه بر دارند.

نکته سوم به کلیت سیاسته ای تسلیحاتی فرانسه در منطقه باز می گردد. افزایش تصاعدی صادرات تسلیحاتی فرانسوی ها به منطقه نشان می دهد که آن ها اساسا درصدد جلوگیری از بحران نبوده و در راستای افزایش سود مالی و تسلیحاتی خود قصد دارند منطقه غرب آسیا را نا امن نگاه دارند.

از این رو داعش و جبهه النصره حکم مهره های آمریکا، انگلیس و فرانسه را در راستای تشدید بحران امنیت در منطقه ایفا می کنند. زمانی که درگیری ها در منطقه خاتمه پیدا کند، متعاقبا بهانه فرانسوی ها و آلمانی ها و انگلیسی ها و دیگر کشورهای عضو ناتو جهت صادرات سلاح به عربستان (اصلی ترین حامی منطقه ای داعش) از بین می رود.

در این میان، فرانسوی ها در صددند میان کارویژه داعش و جبهه النصره در منطقه توازنی نظامی و تاکتیکی  برقرار کرده و در کل، مانع از نابودی این دو گروه تروریستی شوند. اظهارات اخیر فرانسوا اولاند پرده برداری از یک حقیقت غیر قابل انکار است: اینکه نابودی داعش و حتی جبهه النصره در دستور کار ائتلاف غرب قرار ندارد. غرب صرفا در صدد است تکفیری ها را به سمت و سوی تشدید منازعات در منطقه هدایت کرده و از این طریق بحران امنیت را در سرتاسر منطقه جاری سازد.

این در حالی است که بحران امنیتی داعش به داخل فرانسه و برخی دیگر از کشورهای اروپایی رسوخ کرده و هر روز موجب کشتار عده ای از مردم می شود، اما مقامات این کشور همچنان به مدیریت تروریست ها امیدوارند تا نابودی آن ها. این موضوع به وضوح سیطره سیاست های امنیتی آمریکا بر مقامات اروپا را نشان می دهد که حتی به خاطر آن امنیت شهروندان خود را قربانی می کنند.