آمریکا: ایران اعتماد جامعه بین‌الملل را جلب کند

شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز دوشنبه جلسه‌ای در ارتباط با قطعنامه 2231 این شورا درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 برگزار کرد. 

«سامانتا پاور»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، در نشست شورای امنیت این سازمان گفت که برجام تمامی مشکلات با ایران را حل نکرده است.

وی گفت که واشنگتن از پایبندی ایران به تعهداتش در برجام استقبال می‌کند. 

پاور همچنین مدعی شد که آمریکا به تمامی تعهداتش در این توافق هسته‌ای پایبند بوده است. 

نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد هم گفت که این کشور از «عدم پایبندی ایران به برخی مفاد مهم قطعنامه 2231 در ارتباط با برنامه موشکی و انتقال سلاح» - به ادعای وی - نگران است. 

نماینده روسیه از  گزارش شش ماهه دبیرکل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت این سازمان انتقاد کرد. 

وی با بیان اینکه بخش‌های از این گزارش با انگیزه‌های سیاسی تنظیم شده‌اند گفت این گزارش نه تنها اجرای بادوام برجام را تضمین نمی‌کند، بلکه موجب تضعیف آن می‌شود. 

نماینده روسیه گفت که سازمان ملل نباید به اطلاعات غیرموثق رسانه‌ها برای گزارش‌دهی درباره پایبندی ایران به قطعنامه تکیه کند. 

نماینده انگلیس با بیان این ادعا که موشک‌های ایران قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هستند، آزمایش‌های موشکی ایران را نقض مفاد قطعنامه 2231 این شورا خواند. 

وی همچنین از ایران خواست اقدامات به گفته وی «تحریک‌آمیز»، مانند شلیک موشک با شعارهای ضد اسرائیلی را متوقف کند. 

نماینده انگلیس خاطر نشان کرد که  لندن خواستار اجرای قدرتمندانه تحریم‌های موشکی علیه ایران است و از اعضای شورای امنیت می‌خواهد نظام تحریم‌های ضد ایرانی علیه فناوری موشک‌های بالیستیک را تقویت کنند.   

وی به علاوه از حمایت ایران از حزب‌الله لبنان و دولت سوریه انتقاد کرد و گفت که ایران برای برخورداری از مزایای برجام باید اعتماد جامعه بین‌الملل را جلب کند.