ترکیه, نمونه ای دیگر از دوستی با شیطان بزرگ

گروهی از ارتش ترکیه با همراه با ادوات نظامی وارد خیابان ها شدند و اعلام کردند که کنترل امور را در دست گرفته اند.ارتش در دو شهر مهم ترکیه یعنی آنکارا و استانبول با تانک ها و زره پوش های خود کنترل پارلمان,ساختمان رادیو و تلویزیون و فرودگاه ها را در دست گرفت.نیروهای ارتش پل های اصلی استانبول را بستند و جنگنده های ترکیه در ارتفاع بسیار کم در شهرهای استانبول و آنکارا به پرواز در آمدند.

اما پیام فوری اردوغان به مردم و حضور سریع آنها در صحنه و تجمع گسترده هواداران اردوغان در مراکز اصلی شهر باعث شد تا کودتای ارتش ناکام بماند.مردم با دراز کشیدن جلوی تانک ها مخالفت خود را با این اقدام ارتش به نمایش میگذاشتند.

بر اساس اخبار و گزارش ها از خبرگزاری رسمی ترکیه عده‌ای از افسران ارتش (خلوصی آکار) رئیس ستاد کل ارتش را به گروگان گرفتند اما فردای آنروز وی آزاد شد و بر اساس آنچه مخابره شده به سر کارش بازگشته است.

پس از چند ساعت از وقوع کودتا وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد که کودتا شکست خورده است و گروه حاضر در خیابان ها از گروه فتح الله گولن دستور میگیرند و جدای از فرماندهی ارتش عمل میکنند.

رجب طیب اردوغان که در تعطیلات به سر میبرد با صدور پیامی از مردم خواست که در برابر کودتا از دولت مشروع ترکیه حمایت کنند.اردوغان از مردم کشورش خواست تا در میادین اصلی شهر تجمع کنند.

وزیر کار ترکیه نیز همانند وزیر دادگستری این کشور اعتقاد دارد که آمریکا پشت پرده این کودتا در ترکیه بوده است. (سلیمان سویلو) وزیر کار ترکیه روز شنبه دولت آمریکا را به دست داشتن در کودتای ناکام علیه دولت رجب طیب اردوغان متهم کرد.

وی گفت (فتح‌الله گولن) از رهبران معارضان دولت ترکیه که در آمریکا به سر می‌برد، پشت این کودتا بوده و واشنگتن هم از او حمایت کرده است.

اما آنچه که به این ادعا قوت میبخشد این است که اظهارات اولیه آمریکا و اروپا نشان میدهد انتظار چنین کودتایی را داشتند و گفته اند که خواستار ثبات و آرامش مردم هستیم و بدون اظهار حمایت از دولت ترکیه,کودتا چیان را تایید کرده اند.حتی بی بی سی و الجزیره و ... نیز از کودتا چیان حمایت کردند.اما پس از حضور مردم در صحنه بسیاری از کشورها موضع خود را تغییر دادند.

حال به چنین حمایت گسترده و پشتوانه تبلیغاتی و روانی از کودتا چیان آیا میتوان باور کرد که آمریکا پشت پرده این کودتا نبوده است؟

اما وضعیت جمعه شب ترکیه برای کسانی که خیال خام تعامل با آمریکا دارند چند پیام داشت.ترکیه در بسیاری از مسائل همیشه در کنار ایالات متحده بوده است و با آنها ارتباطی تنگاتنگ داشته و در مسئله حمایت از داعش نیز همراه با آنها بوده است اما آمریکا به نزدیکترین متحدین خود نیز رحم نکرده و نخواهد کرد.شکاف موجود میان آنکارا_واشنگتن میتواند فصلی جدید را برای روابط تهران_آنکارا ایجاد نماید و حمایت مسئولین دستگاه دیپلماسی ما در ساعت اولیه کودتا در جهت حمایت از دموکراسی در ترکیه امری بسیار هوشمندانه بود.

 

یادداشتی به قلم علیرضا فرساد