ارنست: اوباما درباره مسئله گولن تصمیم گیری نمی کند

«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید می‌گوید «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا امروز صبح (به وقت واشنگتن) با همتای ترکیه‌ای خود مکالمه‌ای تلفنی داشته است.

به گفته سخنگو، اوباما در این مکالمه پیشنهاد کمک به تحقیقات در خصوص حواشی مربوط به کودتای نافرجان بامداد شنبه را با اردوغان مطرح کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین به همتای ترکیه‌ای خود تأکید کرده که اقدامات دولت ترکیه پس از کودتای نافرجام باید در راستای آزادی‌های مصرح در قانون اساسی ترکیه باشد.

جاش ارنست در ادامه، باز هم به تأکید آمریکا بر رفتار قانونی دولت ترکیه در روزهای پس از کودتای نافرجام پرداخت.

بسیاری از کشورهای دنیا، این روزها بر لزوم پایبند ماندن اردوغان به قانون تأکید می‌کنند. منظور برخی از انها پرهیز از وارد کردن مجدد حکم اعدام به قوانین جزایی ترکیه و منظور برخی، پرهیز از تصفیه گسترده مخالفان سیاسی با سوءاستفاده از فضای ملتهب موجود است.

جاش ارنست سپس به تحلیل واکنش‌های گروه‌های سیاسی ترکیه به کودتای نافرجام در ساعات اولیه شنبه پرداخت و گفت: «گروه‌های سیاسی که اختلاف شدیدی با حزب حاکم دارند، با کودتا مخالفت کردند و این نشان می‌دهد که مردم و دولت ترکیه، پیوندی قوی با دموکراسی دارند.»

سخنگو به درخواست مکرر دولت ترکیه برای استرداد مخالف آمریکانشین آنکارا یعنی «فتح‌الله گولن» هم اشاره کرد. دولت ترکیه مدعی است که این متحد سابق و منتقد فعلی اردوغان، در پس پرده کودتای نافرجام بوده است. دولت ترکیه امروز اعلام کرده بود که رسماً از واشنگتن برای استرداد گولن، درخواست کرده است.

جاش ارنست ادعای آنکارا در خصوص ارائه درخواست استرداد را نه رد کرد و نه تأیید و گفت: «مواردی در خصوص آقای گولن امروز از سوی دولت ترکیه به ما تحویل شد.»

وی افزود: «مسئله استرداد آقای گولن، مسئله‌ای نیست که پرزیدنت اوباما در خصوص آن تصمیم بگیرد بلکه مسئله‌ای حقوقی است و باید روند خود را طی کند.»