ترامپ رسما به عنوان نامزد جمهوری‌خواهان معرفی شد

 در دومین روز از گردهمایی ملی حزب جمهوری‌خواه، وکلای حزبی بالاخره رسما «دونالد ترامپ» را به عنوان نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری آمریکا انتخاب کردند.

این در حالی است که روز گذشته مخالفان ترامپ در حزب، آخرین تلاش‌هایشان را هم برای جلوگیری از نامزدی این میلیاردر جنجالی نیویورکی انجام دادند، اما شکست خوردند. این گروه قصد داشتند با تغییر قوانین رأی‌گیری، دست وکلای حزبی برای رأی دادن به افرادی جز ترامپ را باز کنند، اما رئیس گردهمایی مانع این کار شد.

بر اساس قوانین حزب جمهوری‌خواه، هر ایالت به نسبت جمعیتی که دارد، تعداد مشخصی وکیل در گردهمایی ملی دارد. این وکلا به تناسب آرای مردم ایالت متبوعشان، به یکی از نامزدها رأی می‌دهند. ترامپ از دو ماه قبل به تعداد آرای ایالتی کافی برای نامزدی حزب دست یافت، اما رسمی شدن پیروزی وی در رقابت مقدماتی، نیازمند رأی‌گیری نهایی در گردهمایی حزبی بود. 

با اعلام رسمی نامزدی ترامپ از سوی حزب جمهوری‌خواه، ستاد انتخاباتی او می‌تواند به طور کامل بر مبارزه با «هیلاری کلینتون» نامزد احتمالی حزب دموکرات، متمرکز شود. 

ترامپ 70 ساله که تا یک سال قبل بیش از هر چیز به واسطه فعالیت گسترده در ساخت و ساز و صنعت سرگرمی مشهور بود، توانست بر خلاف ارزیابی‌های بسیاری از تحلیلگران برجسته، رقبای پرشمار خود در فصل انتخابات درون حزبی را یکی پس از دیگری کنار بزند و حالا رسما به عنوان نامزد یکی از دو حزب اصلی آمریکا معرفی شود. 

ایده‌هایی چون دیوارکشی در مرز مکزیک، خروج از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، ممنوع یا محدود کردن ورود مسلمانان و مجبور کردن متحدان آمریکا به پرداخت هزینه بابت حمایت واشنگتن از آن‌ها، ترامپ را به جنجالی‌ترین نامزد انتخابات آمریکا در چند دهه اخیر بدل کرده است. 

شماری از اعضای حزب جمهوری‌خواه به دلیل مخالفت با ترامپ اعلام کرده‌اند که به نامزد حزب سوم رأی می‌دهند و تعدادی دیگر هم در اقدامی غیرمعمول که حجم ناخرسندی آن‌ها از پیروزی ترامپ را نشان می‌دهند، گفته‌اند که رأی خود را به نفع هیلاری کلینتون، نامزد حزب رقیب، به صندوق خواهند انداخت.