گولن از کاخ سفید خواست او را به ترکیه تحویل ندهد

 «فتح‌الله گولن» رهبر مخالفان دولت ترکیه روز سه‌شنبه بار دیگر هرگونه دخالت در کودتای ناکام در این کشور را رد کرد و از دولت آمریکا خواست از استرداد او به ترکیه خودداری کند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، در بیانیه گولن آمده است: «من به دولت ایالات متحده توصیه می‌کنم هرگونه تلاش انتقام‌جویان سیاسی برای سوءاستفاده از فرآیند استرداد را رد کند.»

مقامات دولت ترکیه گولن را عامل اصلی تلاش برای کودتا معرفی کرده و در حال بازداشت افرادی هستند که به ادعای آنکارا از گولن تبعیت می‌کنند.

گولن که از او به عنوان یک رهبر مذهبی یاد می‌شود، چند سالی است که در آمریکا زندگی می‌کند، با این حال طرفداران زیادی در ترکیه دارد.

بامداد روز شنبه گروهی از نظامیان ترکیه‌ای با بستن خیابان‌های آنکارا و استانبول، تلاش کردند دولت رجب طیب اردوغان را ساقط کنند. با این حال پیام اردوغان به حامیانش برای آمدن به خیابان و همصدا شدن احزاب معارض با دولت، این کودتا را ناکام گذاشت.

دولت ترکیه از آمریکا خواسته گولن را به آنکارا تحویل دهد، با این وجود واشنگتن اعلام کرده است که باید قوانین استرداد را بررسی کند و فعلا تصمیمی برای پذیرش درخواست ترکیه ندارد.