خبرگزاری راشاتودی،‌ وبسایت ویکی لیکس در واکنش به پاکسازی وسیع دولت آنکارا در دوران پسا کودتا، حدود سیصد هزار ایمیل متعلق به سرور داخلی حزب حاکم «عدالت و توسعه» و هزاران اوراق ضمیمه آنها را منتشر کرد.

بدین ترتیب،‌ حدود ۲۹۴۵۴۸ ایمیل مربوط به «حزب عدالت و توسعه» وابسته به «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز سه شنبه ساعت یازده شب به وقت آنکارا انتشار عمومی یافت.

وبسایت ویکی لیکس در این انتشار عمومی اعلام کرد که در واکنش به پاکسازی وسیع دولت ترکیه در دوران بعد از کودتای نافرجام در این کشور، ایمیل و اوراقهای مذکور را زودتر از موعد مقرر منتشر کرد. 

این وبسایت همچنین اعلام کرد که محتوا و منابع این ایمیلها را که ارتباطی با عوامل کودتا یا حزب سیاسی رقیب ندارند، تأیید و کنترل کرده است.

تمام ایمیل های انتشار یافته از سوی ویکی لیکس مربوط به حزب حاکم ترکیه- عدالت و توسعه- است که از سال ۲۰۱۰ تا ششم ژوئیه ۲۰۱۶- درست یکهفته قبل از کودتای نظامی نافرجام در ترکیه- را در بر می گیرد.

گفتنی است که دولت ترکیه پس از کودتای نافرجام در این کشور که منجر به مرگ ۲۰۰ تن و زخمی شدن بیش از ۱۴۰۰ نفر شد، دست به سرکوب گسترده ای زده است و در همین راستا، هزاران نفر بازداشت شده یا از سمتهای خود در دادگستری، ارتش، وزارت کشور و بخشهای غیرنظامی برکنار شده اند.

رجب طیب اردوغان و دولت وی «فتح الله گولن» را به سازماندهی این کودتا متهم کرده اند.