درخواست پناهندگی کودتاچیان ترکیه از یونان

 یک منبع پلیس یونان اعلام کرد هشت نظامی ترکیه ای که پس از کودتای نافرجام در این کشور به یونان گریخته بودند روز جمعه به آتن منتقل شدند و درخواست پناهندگی آنها در پایتخت یونان بررسی خواهد شد.

 

بر این اساس، این افسر پلیس بدون آنکه بتواند محل حضور این افراد را تایید کند، گفت «آنها صبح امروز به آتن رسیدند. فکر می کنم آنها در آتن باشند زیرا درخواست پناهندگی آنها در این شهر بررسی خواهد شد.»

 

این هشت نفر از جمله دو فرمانده، چهار سروان و دو گروهبان پس از فرود بالگردشان در صبح روز شانزدهم ژوئیه در الکساندروپلیس، از یونان درخواست پناهندگی کردند.

 

آنها پس از ارسال پیام خطر اجازه فرود دریافت و اعلام کردند در ترکیه از محاکمه عادلانه برخوردار نخواهند بود. اولین تصمیم درباره درخواست پناهندگی آنها اوایل اوت مشخص خواهد شد.

 

دادگاهی در الکساندورپلیس روز پنجشنبه این افراد را به دلیل ورود غیر قانونی به خاک یونان به دو ماه حبس تعزیری محکوم کرد. دادگاه این موضوع را در نظر گرفت که این افراد، که هر گونه ارتباط با کودتای نافرجام را تکذیب می کنند، اعلام کرده بودند در معرض خطر هستند.

 

یکی از آنها در دادگاه اعلام کرد به دلیل بازداشت های «کورکورانه ای» که در ترکیه جریان دارد ، نمی خواهد به کشورش بازگردد.

 

این ماجرا روابط میان این دو متحد ناتو را که از قبل نیز پر طنش بود، متشنج تر می کند زیرا آنکارا این افراد را «تروریست» می داند.

 

سفیر ترکیه در یونان در هفته جاری بارها هشدار داد مسترد نکردن این افراد «احتمالا کمکی به روابط یونان و ترکیه نخواهد کرد». وی بارها در کنفرانس مطبوعاتی خاطر نشان کرد افکار عمومی ترکیه به این موضوع حساس است.