ترامپ چگونه می‌تواند به کابوس اسرائیل تبدیل شود؟

 وبسایت فوروارد در مطلبی نوشت: بسیاری از یهودیان آمریکا از جمله «شلدون آدلسون» - سرمایه‌دار بزرگ آمریکایی – به رغم تردیدهای فراوان بخاطر اسراییل، از دونالد ترامپ – نامزد انتخاباتی جمهوری‌خواهان – حمایت می‌کنند. این در حالیست که آنها باید عکس این کار را انجام دهند؛ چراکه ریاست جمهوری ترامپ با برهم زدن ثبات منطقه، اسرائیل را با یک تهدید موجودیتی بزرگ مواجه خواهد کرد.

 

این وبسایت در ادامه نوشت: اگر اظهارات یهودی‌ستیزانه حامیان ترامپ در طول رقابتهای انتخاباتی و همچنین اظهارات یهودی‌ستیزانه خود او را که بارها یهودیان را "سرمایه‌دار" و "علاقمند به پول" معرفی کرده است، نادیده بگیریم، نامزد انتخاباتی جمهوری‌خواهان دارای 4 ویژگی شخصیتی است که هر یک از آنها می‌تواند تهدیدی برای اسرائیل باشد.

 

1- بلوف‌های سیاسی
این پایگاه اینترنتی در ادامه با مطرح کردن ادعاهایی درباره رئیس جمهور سوریه نوشت: به افتضاحی که باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – در خصوص سوریه به بار آورد نگاه کنید. او ابتدا استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه را خط قرمز خود اعلام کرد، اما به آسانی به بشار اسد – رئیس جمهور سوریه – اجازه داد از آن عبور کند. این عهدشکنی باعث ناامیدی همپیمانان ما و قدرتمند شدن دشمان ما در سوریه شد و وحشتناک‌ترین بحران انسانی را در این کشور رقم زد.

 

حال، تاثیر اظهارات ناآگاهانه و متناقض ترامپ درباره خاورمیانه - مانند اعلام جنگ به داعش - را تجسم کنید. در منطقه‌ای که از بی‌ثباتی مفرط رنج می‌برد، چنین اظهاراتی اگر به واقعیت نپیوندد یا به هدف تعیین‌شده خود نینجامد، باعث بی‌ثباتی بیشتر منطقه، افزایش بی‌اعتمادی نسبت به آمریکا و منزوی شدن بیشتر اسرائیل خواهد شد.

 

2- افراطی‌گری
موضع‌گیری‌های افراطی ترامپ درباره اسلام در حال حاضر با واکنشهای شدیدی در میان کشورهای مسلمان رو به رو شده است. پیشنهاد جنجالی او درباره ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا باعث شده است که بسیاری او را مایه بدنامی حزب جمهوری‌خواه و کل آمریکا بدانند. 
بنابراین، انتخاب او می‌تواند باعث اوج‌گیری احساسات ضدآمریکایی در منطقه و افزایش حمایت‌ها از گروه‌هایی مانند داعش، القاعده، حماس، حزب‌الله و سایر گروه‌های ضدغربی و ضداسرائیلی شده و حتی معدود دوستان اسرائیل در منطقه را نیز به دشمن تبدیل کند.  

 

3- قلدرمآبی 
هواداران آمریکایی ترامپ، او را اینگونه که هست دوست دارند؛ اما خاورمیانه به رئیس‌جمهوری آرام و معتدل نیاز دارد. ترامپ با چنین روحیاتی اگر بخواهد هر روز یکی از رهبران خاورمیانه را مورد عتاب قرار دهد، منافع آمریکا و اسرائیل را در منطقه به خطر خواهد انداخت. او آنگونه که گفته می‌شود، از نصیحت بیزار است و هیچکس نمی‌داند فردا چه سخنی بر زبان خواهد راند. او حتی در سخنرانی‌های خود استفاده مجدد آمریکا از بمب اتم را نیز منتفی ندانسته است. 

 

بنابراین، چنین رویکرد قلدرمآبانه‌ای از جانب ترامپ مطمئناً دولت‌های معتدل منطقه را نیز به واکنش واخواهد داشت و در منطقه‌ای که اسرائیل بیش از هر چیز به ثبات و قابل‌پیش‌بینی بودن امور نیازمند است، باعث بی‌ثباتی و بروز تحولات غیرقابل‌پیش‌بینی خواهد شد.

 

4- انزواگرایی 
با توجه به شخصیت انزواطلب ترامپ، پیروزی او به معنای قطع اتحاد با اروپا و آسیا خواهد بود و این یعنی پیروزی چین و روسیه که هیچیک روابط خیلی دوستانه‌ای تاکنون با اسرائیل و یهودیان نداشته‌اند. 

 

ترامپ تاکنون بارها از ولادیمیر پوتین –رئیس جمهور روسیه– تمجید کرده است که اینگونه تمجیدها اگر در آینده نیز ادامه یابد، به معنای تایید حمایت روسیه از دولت بشار اسد است و این یعنی حمایت از رئیس جمهور کشوری که یکی از دشمنان اصلی اسرائیل است. 

 

حتی اگر انزواطلبی ترامپ باعث شود آمریکا دوباره به یک کشور بزرگ تبدیل شود، هزینه این بزرگ شدن را اسرائیل در منطقه خاورمیانه پرداخت خواهد کرد. 

 

در انتهای این مطلب آمده است: بنابراین، اسرائیل در صورت پیروزی ترامپ، قربانی اصلی پیامدهای ریاست‌جمهوری او خواهد بود و این بار تنها گروه‌های فلسطینی نیستند که موجودیت آن را تهدید می‌کنند؛ بلکه از سوی بسیاری از کشورها و گروه‌‌های تروریستی دیگر منطقه نیز به هدف اول مقابله تبدیل خواهد شد.