دلایل کلینتون برای انتخاب «تیم کین» به عنوان معاون

 وبسایت نیویورکر درباره علت انتخاب «تیم کین» به عنوان شریک انتخاباتی هیلاری کلینتون نوشت: روز جمعه انتخاب سناتور ایالت ویرجینیا به عنوان معاون آینده هیلاری کلینتون – نامزد انتخاباتی حزب دموکرات – با واکنش‌های مختلفی رو به رو شد.

 

چپ‌های حزب دموکرات مدعی شدند او به اندازه کافی "ترقی‌خواه" نیست که این موضع‌گیری با توجه به اینکه آنها «الیزابت وارن» را برای این پست در نظر گرفته بودند، چندان عجیب نبود. 

 

گروه‌های اقلیت اسپانیایی‌تبار آمریکا نیز که طی هفته‌های اخیر نسبت به حضور یک سیاستمدار "لاتین‌تبار" در کنار کلینتون امیدوار شده بودند، با انتخاب تیم کین دچار سرخوردگی شدند.

 

در این میان، برخی روزنامه‌ها نیز از تیم کین به عنوان گزینه‌ای "خسته‌کننده" برای حضور در پست معاونت ریاست جمهوری آمریکا یاد کردند. 

 

اما با وجود این موضع‌گیری‌ها می‌توان 3 دلیل عمده را برای قابل پیش‌بینی بودن انتخاب تیم کین از سوی هیلاری کلینتون و شایستگی او برای تصدی این پست برشمرد.

 

اول اینکه بسیاری از افراد حاضر در کمپین انتخاباتی کلینتون معتقدند او با وجود کم شدن فاصله‌اش با دونالد ترامپ – نامزد انتخاباتی جمهوری‌خواهان – در نظرسنجی‌های اخیر همچنان از بخت خوبی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برخوردار است و این اعتقاد ناشی از اطمینان آنها به حمایت اقلیت‌ها از کلینتون است.

 

چنانچه آنها اطمینان داشتند که اقلیت‌های لاتین‌تبار آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی حمایتی همسنگ حمایت سیاه‌پوستان از باراک اوباما در انتخابات 2008 و 2012 را از کلینتون به عمل نخواهند آورد، آنگاه بدون تردید گزینه‌ای مانند «خولیان کاسترو» - وزیر مسکن و شهرسازی اوباما – یا «کوری بوکر» - سناتور نیوجرسی – را برای پست معاونت کلینتون پیشنهاد می‌دادند.

 

به همین ترتیب، اگر حامیان کلینتون نگران حمایت نکردن چپ‌ها از کلینتون بودند نیز ممکن بود با وجود رابطه سرد کلینتون و الیزابت وارن، او را برای این پست پیشنهاد دهند.

 

اما انتخاب ترامپ به عنوان گزینه نهایی جمهوری‌خواهان نگرانی طرفداران کلینتون از بابت حمایت نکردن اقلیت‌ها از کلینتون یا بروز دودستگی میان دموکرات‌ها را رفع کرد. ضمن اینکه تیم کین در زمانی که شهردار ریچموند بود، به دلیل بافت جمعیتی این شهر توانست ارتباطات گسترده‌ای را با اقلیت سیاه‌پوست آمریکا برقرار کند و علاوه بر این، به زبان اسپانیایی نیز کاملاً مسلط است.

 

دومین دلیلی که تیم کین را به انتخاب خوبی برای کلینتون تبدیل می‌کند، این است که آنها هر دو از یک جنس هستند؛ یعنی هر دو حقوق خوانده‌اند، هر دو به جریان سیاسی واحدی در حزب دموکرات تعلق دارند و هر دو طرفدار حقوق مدنی و اجتماعی اقلیت‌ها هستند. در واقع، تیم کین به دلیل طرفداری از حقوق مدنی اقلیت‌ها بود که در سال 1998 از سوی شورای شهر ریچموند که اکثر اعضای آن سیاه‌پوست بودند به شهرداری این شهر انتخاب شد.

 

علاوه بر این، سیاست‌های اقتصادی او در حوزه‌هایی مانند مالیات مشابه کلینتون است و مانند او بارها خواستار اصلاح "قانون حمل سلاح" شده است. پیروزی‌های قاطع تیم کین در دوره‌های قبلی انتخابات کنگره نیز نشان می‌دهد که او از اقبال خوبی در میان رای‌دهندگان آمریکایی برخوردار است.

 

دلیل آخری که ممکن است کلینتون را مجاب به انتخاب او کرده باشد این است که او سیاستمداری است که به دلیل شهرت و محبوبیت خود به خوبی می‌تواند "اجماع" ایجاد کند. شاید به دلیل همین شخصیت محبوب است که واشینگتن پست در واکنش به خبر انتخاب او از سوی کلینتون نوشت: "انسان خوبی مانند تیم کین در کمپینی به این بدی چه کار می‌کند؟"

 

بنابراین، به خوبی می‌توان فهمید که انتخاب تیم کین به عنوان شریک انتخاباتی کلینتون و معاون او در صورت پیروزی در انتخابات، محصول یک محاسبه سیاسی دقیق از سوی کمپین انتخاباتی کلینتون بوده است.

 

البته سوای این دلایل، نامزدهای ریاست جمهوری معمولاً به دنبال معاونی هستند که بتوانند به مدت 4 یا 8 سال با او همکاری نزدیک داشته باشند و به همین دلیل، شخصیت و خلق و خوی اخلاقی افراد نیز از اهمیت زیادی برای انتخاب آنها برخوردار است. تیم کین از این لحاظ نیز انتظارات کلینتون را برآورده می‌کند.