در گزارش هیئت فرانسوی که متشکل از افزون بر 60 کارشناس و پژوهشگر و خبرنگار است، فاش شده است که داعش سالانه 3 میلیارد دلار درآمد دارد و منابع طبیعی مانند نفت و گاز اولین منبع درآمد این گروه به شمار می رود.

داعش سالانه 900 میلیون دلار از این منابع طبیعی یعنی 600 میلیون دلار از نفت و 300 میلیون دلار از گاز طبیعی درآمد کسب می کند اما حملات هوایی به برخی از شهرها و پایگاههای تحت کنترل این گروه باعث کاهش درآمد آن شده به همین علت این گروه مجبور شده است راههای دیگری برای کسب درآمد بیابد.   

از مهم ترین این راهها تعیین مالیات بر آب و برق و وادار کردن ساکنان مناطق تحت کنترل این گروه به پرداخت آن است به طوری که درآمد داعش از این راه در سال 800 تا 900 میلیون یورو است. علاوه بر این درآمد داعش از قاچاق آثار هنری و تجارت مواد مخدر و سیگار سالانه به 150 میلیون دلار می رسد.

کاهش شمار جنگجویان داعش از 30 به 12هزار نفر

براساس گزارش این هیئت، شمار جنگجویان این گروه از سال 2015 رو به کاهش است. شمار جنگجویان این گروه در سال گذشته 30 هزار نفر بود و امسال به 12 هزار نفر کاهش یافته است. علت کاهش شدید شمار جنگجویان داعش، حملات و دخالت های نظامی علیه این گروه است به همین علت این گروه میانگین سن عضوگیری را به 16 و 17 سال کاهش داده است.

در گزارش هیئت فرانسوی آمده است بسیاری از جنگجویان از طریق شبکه های اجتماعی جذب می شوند و 660 فرانسوی از جمله 200 زن به داعش پیوسته اند.  

گزارش این هیئت بعد از سفر اعضای آن به کشورهای مختلف مانند بلژیک، هلند، آمریکا، سوئیس، ترکیه و عربستان تهیه شده و به تازگی در اختیار رئیس انجمن ملی فرانسه قرار گرفته است. این هیئت فعالیت خود را از 26 آذر ماه 1394 ( 16 دسامبر سال گذشته) آغاز کرد.