«مولود چاووش‌اغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «اخبار ترک»، اظهار داشت: سازمان تروریستی «فتح‌الله گولن» می‌تواند در قرقیزستان کودتا انجام دهد.

وزیر امور خارجه ترکیه با اعلام اینکه وی به مقامات «بیشکک» از جمله وزارت امور خارجه این کشور درباره این تهدیدات هشدار داده گفت: سازمان تروریستی گولن، از قرقیزستان به عنوان یک پایگاه استفاده می‌کند و در حال حاضر نفوذ آن در این کشور به حدی افزایش پیدا کرده است که در صفوف آن برخی سیاستمداران نیز حضور دارند.

چاووش‌اغلو در ادامه این مصاحبه، اظهار داشت: «آنکارا» به بیشکک درباره وجود این خطر هشدار داده است، زیرا قرقیزستان کشور دوست و برادر ترکیه است و توسعه آتی روابط 2 کشور، کاملا به این تصمیمات جهت ممنوعیت این جنبش در این کشور وابسته می‌باشد. کشور دوست ترکیه نمی‌تواند بستر سازمان تروریستی که قصد انجام کودتا در ترکیه را داشت، شود.

وی همچنین، از وزارت امور خارجه قرقیزستان خواستار انتقال نامه هشدار دولت ترکیه راجع به وجود خطر تلاش‌هایی جهت انجام کودتا به «الماس‌بک آتام‌بایف» رئیس جمهور این کشور شد.

وزیر امور خارجه ترکیه در پایان، تصریح کرد: سازمان تروریستی گولن می‌تواند کودتایی مانند کودتای غیرموفق ترکیه را در قرقیزستان نیز سازمان‌دهی کند که برای اجرای چنین برنامه‌ای، مانند سناریوی ترکیه نمایندگان این سازمان به ساختار دولت قرقیزستان وارد شده‌اند.

این در حالی است که چاووش اوغلو، روز گذشته نیز در یک نشست ممنوعیت هرگونه فعالیت مؤسسات آموزشی متعلق به گولن را از دولت قرقیزستان خواستار شده بود.