چرا ترامپ در نظرسنجی‌ها پیش افتاد؟

 در هفته گذشته، دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، توانست در میانگین نظرسنجی‌های سراسری 3.5 درصد پیشرفت داشته باشد. اگرچه این رقم ممکن است زیاد به نظر نیاید اما برای اینکه بتواند از رقیب دموکرات خود پیشی بگیرد کافی بود.

روزنامه گاردین در تحلیلی می‌نویسد نظرسنجی‌های اخیر اهمیت بسیاری دارند زیرا ممکن است بر اساس پاسخ‌های افرادی صادق شکل گرفته باشد.

از روز پنج‌شنبه گذشته که ترامپ سخنرانی پذیرش نامزدی ریاست جمهوری را در کنگره ملی جمهوری‌خواهان انجام داد چهار نظرسنجی انجام گرفته. (در سخنرانی دیگری که از 18 تا 24 جولای نیز انجام گرفت افرادی شرکت داشتند که برخی‌شان ممکن است سخنرانی را شنیده باشند.) در چهار نظرسنجی نظرسنجی ترامپ از کلینتون پیش افتاده بود. در مجموع این نظرسنجی‌ها برای تغییر میانگین به نفع ترامپ کافی بودند.

محبوبیت پس از کنگره ملی در دوره‌های انتخاباتی قبلی نیز رخ داده ولی همیشه پایدار نبوده‌اند. اما ترامپ کاندیدایی معمولی نیست و پیشرفت وی نیز مافاوت از سایرین خواهد بود.

ترامپ معمولا در نظرسنجی‌های آنلاین عملکرد بهتری نسبت به نظرسنجی‌های تلفنی دارد. این تفاوت نشان می‌دهد که برخی افراد متمایل به ترامپ زمانی که با سؤال یک فرد از پشت خط تلفن مواجه می‌شوند نمی‌گویند که می‌خواهند به وی رأی دهند اما وقتی پشت رایانه می‌نشینند این که را انجام می‌دهند.

قابل ذکر است که در روزهای پایانی مانده به رفراندوم خروج انگلستان در اتحادیه اروپا نیز نظرسنجی‌های آنلاین توانستند پیشبینی بهتری نسبت به نظرسنجی‌های تلفنی انجام دهند.

در سه نظرسنجی اخیر که نشان دادند ترامپ از کلینتون پیش افتاده از تلفن استفاده شده بود. بنابراین، شاید پیشرفت‌های اخیر کلینتون در نظرسنجی‌ها ناشی از افزایش محبوبیت نیست بلکه به خاطر جرأت یافتن حامیانی است که از پیش نیز قصد رأی به وی را داشتند اما تمایلی نداشتند این تصمیم را به یک فرد غریبه بگویند.

اگر این فرضیه درست باشد در این صورت هنوز به رأی واقعی ترامپ نرسیده‌ایم.

زمان‌بندی حداکثر حمایت از ترامپ نیز طبیعتا مهم است. در این مرحله از انتخابات که تقریبا چهار ماه تا زمان رأی‌گیری مانده، باید دیدی محتاطانه نسبت به میانگین نظرسنجی‌ها داشت. نیات رأی‌دهندگن می‌تواند تغییر کند.

اما همین منطق نشان می‌دهد که پیشرفت اخیر ترامپ در نظرسنجی‌های سراسری مهمتر از پیشرفت‌های قبلی است زیرا رأی دهندگان با نزدیک شدن به موعد انتخابات دیگر تصمیم خود را می‌گیرند.

ترامپ برای اینکه در ماه نوامبر پیروز شود باید در تعداد کافی از ایالت‌های «راست» پیروز شود - یعنی ایالت‌هایی که دارای تعداد زیادی رأی الکتورالی هستند. برای مثال، فلوریدا را در نظر بگیرید. این ایلات دارای 29 رأی الکتورال است (270 رأی الکتورال برای پیروزی در انتخابات ضروری هستند). این ایالت تبدیل به یک منطقه جنگی شده است (فلوریدا در شش انتخابات اخیر به صورت مداوم بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها دست به دست گشته است.

اکنون میانگین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ترامپ در فلوریدا پیش افتاده است اما این امر می‌تواند کاملا موقتی باشد. نامزد جمهوری‌خواه اگر می‌خواهد پیروز میدان انتخابات ریاست جمهوری باشد باید میزان محبوبیت خود را افزایش دهد.

اکنون سوال مطرح در فلوریدا و تمام کشور این است که آیا این ارقام در حقیق منعکس کننده حمایت از ترامپ هستند و یا هنوز برخی از رأی دهندگان ترجیح‌شان را علنی نساخته‌اند.