پس از اتهامات مطرح شده از سوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در خصوص دست داشتن آمریکا در کودتای نظامی نافرجام، ژوزف ووتل فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه تاکید کرد: هر گونه گزارشی درباره اینکه من با کودتای نظامی نافرجام ترکیه ارتباط داشته ام، کاملا نادرست و غیر دقیق است.

وی در ادامه تصریح کرد: ترکیه یک شریک مهم و فوق العاده در منطقه برای سال های زیادی بوده است. ما از ادامه همکاری ترکیه استقبال می کنیم و به دنبال گسترش همکاری ها برای مقابله با داعش هستیم.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه گفت: کشورهایی که می‌بایست از خنثی‌سازی کودتا استقبال می‌کردند، در کنار توطئه‌چینان قرار گرفتند.

وی ضمن رد انتقادهای واشنگتن از سیاستهای کشورش گفت: این انتقادها ثابت می‌کند که چه کسی در پشت پرده کودتای شکست خورده قرار دارد.

رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد که روند بازداشتها در این کشور تا بازداشت همه گناهکاران ادامه خواهد یافت.

در پی کودتای نافرجام مقامات ترکیه فتح  الله گولن معارض سرسخت اردوغان را عامل این کودتا معرفی کردند و از واشنگتن خواستند تا گولن را به ترکیه تحویل دهد.

ترکیه میزبان نظامیان و هواپیماهای جنگنده آمریکایی در پایگاه اینجرلیک است. آمریکا از طریق این پایگاه هوایی، حملات هوایی زیادی را علیه تروریست های داعش در سوریه و عراق انجام داده است.

ووتل پیش از این نیز گفته بود: ما قطعا روابطی با تعداد زیادی از رهبران ترکیه داشتیم، به خصوص رهبران نظامی. من نگران تاثیرات تحولات اخیر ترکیه بر روابط نظامی واشنگتن و آنکارا هستم.

ترکیه همچنین مرکز مهمی برای سازمان سیا است تا از به اصطلاح نیروهای مخالفان میانه روی سوری حمایت کنند.