اردوغان بار دیگر اروپا را تهدید کرد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز سه شنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی رای نیوز 24 ایتالیا ، هشدار داد: اگر اتحادیه اروپا در برابر رژیم آزادسازی ویزا برای شهروندان اروپایی مقاومت کند، ترکیه نیز از مفاد قرارداد مربوط به طرح اقدام مهاجرت ، تبعیت نخواهد کرد.

مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز پیش از این هشدار داده بود که آنکارا قرارداد مهاجرت با اتحادیه اروپا را لغو خواهد کرد اگر شهروندان ترکیه امکان دسترسی به سفر بدون ویزا به کشورهای منطقه شینگن را تا اواسط اکتبر نداشته باشند.

اردوغان افزود: اگر اتحادیه اروپا رژیم ویزا را برای شهروندان ترکیه آزاد نکند، آنکارا نیز از توافقنامه مهاجرت تبعیت نخواهد کرد.

وی همچنین از فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خاطر اینکه پس از کودتای نافرجام اخیر به ترکیه سفر نکرده ، انتقاد کرده است.

توافق اتحادیه اروپا و ترکیه برای بازگرداندن مهاجران خارجی به چالش بزرگی تبدیل شده است. بر اساس توافق ترکیه و اتحادیه اروپا، آنکارا همه مهاجران خارجی به اروپا را که از دریای اژه به طور غیر قانونی وارد یونان شده اند، باز خواهد گرداند. در مقابل، اروپا نیز هزاران مهاجر سوری را که مستقیم از ترکیه آمده اند، قبول خواهد کرد و مذاکرات بر سر سفر به اروپا بدون نیاز به ویزا و عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، پیشرفت خواهد داشت.

اردوغان در ادامه این مصاحبه گفت: 57 درصد مردم ترکیه از ایده معرفی مجدد مجازات اعدام پس از وقوع کودتای اخیر حمایت می کنند.

وی اظهار داشت: اگر مردم بخواهند، کشور بار دیگر مجازات اعدام را معرفی و اجرا خواهد کرد.

ترکیه سرویس جاسوسی خود را به دو بخش تقسیم می کند

ترکیه قصد دارد پس از کودتای 15 جولای سرویس جاسوسی خود را به 2 بخش داخلی و خارجی تقسیم بندی کند. انتقادات نسبت به کاستی های سرویس جاسوسی ترکیه پس از کودتای اخیر بالا گرفته است و این مساله موجب شده تا مقامهای آنکارا به فکر اجرای اصلاحات ساختاری در سرویس جاسوسی بیفتند.

نعمان کورطولموش معاون نخست وزیر ترکیه نیز از بازسازی ساختاری سرویس جاسوسی این کشور خبر داده است.

روزنامه حریت گزارش داده است که سرویس جاسوسی ترکیه موسوم به ام آی تی به دو بخش خارجی و داخلی تقسیم خواهد شد. این اصلاحات موجب خواهد شد تا سرویس جاسوسی ترکیه تا حد زیادی شبیه سرویس جاسوسی بریتانیا شود، به طوری که ام آی 6 مسئول جاسوسی خارجی است و ام آی 5 جاسوسی داخلی را بر عهده دارد.

ترکیه دستور بازداشت 100 کارمند بیمارستان آنکارا را صادر کرد

خبر دیگر از تحولات ترکیه آنکه، مقام های این کشور دستور بازداشت 100 کارمند بیمارستان مهم آنکارا را در راستای ادامه تحقیقات درباره کودتای ماه گذشته را صادر کرده اند.

در بین این افراد تعدادی پزشک نیز وجود دارد. شبکه ان تی وی اعلام کرد: پلیس آکادمی پزشکی ارتش را مورد بازرسی و تفتیش قرار داده است. هنوز معلوم نیست آیا کسی در این بازرسی بازداشت شده است یا نه.

یک مقام رسمی دولت ترکیه نیز صدور حکم بازداشت برای این افراد را تایید کرده است. اردوغان که تلاش زیادی را برای اصلاح قانون اساسی و افزایش قدرت و اختیارات رئیس جمهور آغاز کرده است، فتح الله گولن را عامل اصلی این کودتا معرفی کرده است ولی گولن ضمن رد این اتهامات اعلام کرده است که اردوغان عامل اصلی این کودتا است تا مخالفان و منتقدان خود را سرکوب کند.

رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرده است که روند بازداشتها در این کشور تا بازداشت همه گناهکاران ادامه خواهد یافت.