۱۶۰۰ موشک دوربرد در اختیار حزب‌الله

روزنامه صهیونیستی هاآرتص، به نقل از منابع امنیتی بلندپایه رژیم صهیونیستی نوشت: جبهه داخلی آماده ورود به جنگ در آینده نیست. این جبهه در سایه اشکالات و نواقص خطرناک، به چندین سال زمان نیاز دارد تا خود را آماده کند.

این روزنامه به نقل از نهاد موسوم به "نهاد حوادث اضطراری" رژیم اسرائیل نوشت: این نهاد در طول پنج سال آینده، سالانه به نیم میلیارد دلار پول برای رفع اشکالات و نواقص به‌منظور محافظت از ساختار زیربنایی راهبردی و آمادگی نهادهای محلی و سیستم رفاه اجتماعی و سیستم مراقبت‌های بهداشتی نیاز دارد.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص افزود: سرهنگ بتسلئیل تریبر رئیس نهاد یادشده توصیه‌هایی را به موشه کحلون وزیر دارایی درباره این نواقص و خلأها ارایه کرده است.

این منابع امنیتی بلندپایه رژیم اسرائیل گفتند که نیمی از بودجه سالانه 200 میلیون دلاری وزارت جنگ این رژیم به استحکامات مربوط به تأسیسات هسته‌ای اختصاص دارد.

در همین راستا، روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نوشت: ارزیابی‌های ارتش اسرائیل نشان می‌دهد که حزب‌الله و حماس بر زرادخانه موشکی خود می‌افزایند، این امر در کنار بهبود سطح دقت (این موشک‌ها در اصابت به هدف) است. با فرارسیدن سال 2017 میلادی، حزب‌الله و حماس حدود 1600 موشک دوربرد با دقت بالا و 800 موشک میان‌برد با دقت بالا در اختیار خواهند داشت و خواهند توانست به اهداف مورد نظر خود حمله کنند.

این روزنامه به نقل از یک وزیر رژیم اسرائیل بدون ذکر نام نوشت: این وزیر در دیدار با میهمانانش در دفترش در ساختمان 15طبقه وزارت امنیت گفت که این ساختمان در جنگ آینده سرپا باقی نخواهد ماند.

بر اساس ارزیابی‌های جدید ارتش رژیم اسرائیل، شهر حیفا و مناطق اطراف آن در جنگ آینده در معرض شلیک 1200 موشک کوتاه‌برد قرار خواهد گرفت. همچنین شهر تل‌آویو و منطقه گوش دان در معرض شلیک 300 موشک میان‌برد و سایر مناطق فلسطین اشغالی در معرض شلیک 600 موشک دوربرد قرار خواهد گرفت.

به‌نوشته روزنامه رأی الیوم، با وجود توصیه‌های سران رژیم اسرائیل در پی برملا شدن نواقص جبهه داخلی این رژیم در طول جنگ 33روزه در برابر موشک‌های حزب‌الله و با وجود مانورهای پی‌درپی رژیم اسرائیل برای بالا بردن سطح آمادگی خود برای مقابله با موارد اضطراری و اختصاص بودجه و اجرای طرح‌های مختلف، گزارش اخیر قاضی بازنشسته یوسف شابیرا حسابرس رژیم اسرائیل تأکید می‌کند که جبهه داخلی این رژیم آمادگی روبه‌رو شدن با هرگونه جنگی در آینده را ندارد. در این گزارش تأکید شده که زمان برای کار کوتاه است.

این گزارش همچنین درباره تلاش دستگاه‌های ذی‌ربط برای شانه خالی کردن از مسئولیت خود در آماده کردن مسئولان و نهادهای محلی و اتخاذ نکردن تصمیمات لازم هشدار داده است.

این گزارش درباره سناریوهای طراحی شده آورده است: این سناریوها، نه به تهدیدات موضعی و نه به شیوه‌ای که هریک از بخش‌های وابسته به نهادهای محلی باید برای مقابله با این تهدیدات در دستور کار قرار دهند، نمی‌پردازد.

این گزارش همچنین آورده است که نهاد حوادث اضطراری رژیم اسرائیل آن‌طور که باید و شاید، نمی‌تواند میزان آمادگی نهادهای محلی در دوره وقوع حوادث اضطراری را ارزیابی کند.

براساس این گزارش، یک سری شکاف‌ها و خلأهایی در هماهنگی بین نهادهای محلی و دستگاههای ذی‌ربط کابینه در زمینه آماده کردن جبهه داخلی در زمان جنگ وجود دارد.

این گزارش انتقاد شدیدی به وزارت امور داخلی رژیم اسرائیل به‌خاطر عدم مسئولیت پذیری وارد کرده است؛ با وجود اینکه این وزارت تنها مرجعی است که اختیار دستور به نهادهای محلی درخصوص چگونگی آماده شدن را دارد.

این انتقاد همچنین به‌خاطر عدم تدوین طرح مفصل سالیانه همراه با تعیین اولویت‌ها در آن وارد شده است.

شابیرا در گزارش خود به نبود اطلاعاتی نزد وزارت امور داخلی درباره نهادهای محلی که مانورها را در طول سالهای 2008 تا 2010 میلادی اجرا کرده‌اند و محورهای این مانورها و نتایج آنها اشاره کرده است. این امر در مورد فرماندهی جبهه داخلی رژیم اسرائیل نیز صدق می‌کند که اطلاعاتی درباره پناهگاههای خاص و مشترک و نیز تعداد و محل‌های آنها در اختیار ندارد.