سازمان ملل متحد روز جمعه گزارش جدیدی در مورد وضعیت عراق منتشر کرد که طبق آن، سه هزار شهروند عراقی که قصد فرار از مناطق تحت اشغال داعش را داشتند، به اسارات این گروه تروریستی درآمده اند.

در گزارش سازمان ملل تصریح به شهادت ۱۲ تن از این شهروندان عراقی به دست عناصر این گروه تروریستی شده است.

آژانس پناهجویان سازمان ملل در این گزارش اعلام کرد: گروه تروریستی داعش روز پنجشنبه گذشته مانع از خروج صدهها تن از ساکنان روستاهای اطراف کرکوک از این مناطق شد.

ناظران حقوق بشر در عراق نیز پنجشنبه گذشته از اسارت ۱۹۰۰ شهروند غیرنظامی عراقی به دست ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن از عناصر داعش خبر دادند.

این گروه حقوق بشری با ابراز نگرانی از این اقدام داعش، اظهار داشت: داعش این افراد را به عنوان سپر انسانی در مناطق درگیری با رزمندگان عراقی مورد سوء استفاده قرار می دهد.

طبق گزارشاتی که سازمان ملل در مورد وضعیت آوارگان عراقی منتشر کرده است، علاوه بر آوارگانی که عراق را ترک کرده و به کشور های اروپایی سرازیر شده اند، حدود چهار هزار آواره دیگر نیز در داخل این کشور به سر می برند که یکی از اهداف اصلی داعش به عنوان سپر انسانی قرار دارند.

شایان ذکر است با پیشروی های روزافزون نیروهای عراقی به سمت موصل، گروه تروریستی تکفیری داعش برای حفظ مناطق تحت اشغال خود از هر شیوه ای بهره می گیرد که یکی از شیوه های رایج این گروه ترویستی، استفاده از سپر انسانی است.