چه کسی وزیر خارجه کلینتون می‌شود؟

یک رسانه آمریکایی در گزارشی با فرض پیروزی هیلاری کلینتون، از احتمال تعیین وندی شرمن یا ویلیام برنز به عنوان وزیر خارجه بعدی این کشور سخن گفته است.

در حالی که کمتر از سه ماه تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سراسری آمریکا باقی است، گمانه‌زنی‌ها در این کشور درباره وزیر خارجه جدید و جانشین جان کری آغاز شده است.

پایگاه پولیتیکو با فرض پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری به لیست نامزدهای احتمالی او برای عهده‌دار شدن سمت وزارت خارجه پرداخته است.

در این گزارش اسم افراد نام آشنایی چون «وندی شرمن»، «ویلیام برنز» و «نیکلاس برنز» به عنوان نامزدهای احتمالی کلینتون برای پست وزارت خارجه دیده می‌شود.

پولیتیکو می‌نویسد: «در این لیست نام دو فرد که در زمان وزارت خارجه کلینتون مسئولیت ارشدی داشتند، دیده می‌شود. یکی، ویلیام برنز دیپلمات کارکشته است که به عنوان جانشین وزیر خارجه از 2011 تا 2014 مسئولیت داشته و انتخاب او می‌تواند یک پیغام قوی مبنی بر فراحزبیگری کلینتون را ارائه دهد. برنز 60 ساله کسی است که هم در دولت جورج بوش و هم باراک اوباما مناصب عالی داشته و از جنجال‌آفرینی اجتناب کرده است».

این پایگاه آمریکایی افزود: «این موضوع هم به برنز کمک می‌کند که او با جیک سولیوان(مشاور هیلاری کلینتون در زمان وزارت خارجه) روابط شخصی نزدیکی دارد و با وی برای مذاکرات محرمانه با ایران که در نهایت توسط جان کری منجر به توافق جولای 2015 شد، به عمان و سوئیس سفر کرد».  

پولیتیکو در ادامه می‌نویسد: «کلینتون شاید به یک همکار ارشد دیگر خود در وزارت خارجه رو کند: وندی شرمن که تا همین تابستان سال گذشته معاون وزیر خارجه و مدیر امور سیاسی آن بود. شرمن به کمپین کلینتون مشاوره می‌دهد و از طرف تیم کلینتون ناظر ادبیات سیاست خارجی سند حزب دموکرات بود».

در ادامه این مطلب درباره شرمن آمده است: «او از سال 2013 تا 2015 سرپرست تیم مذاکره آمریکا با ایران بود و او صدها ساعت را به دوئل با دیپلمات‌های ایرانی صرف کرد که سبب تحسین او در میان فعالان سیاست خارجی حزب دموکراتیک شده است البته او در میان منتقدان جمهوریخواه توافق هسته‌ای، طرفدار معدودی دارد. انتخاب شرمن، می‌تواند به معنای فرایند سخت تایید صلاحیت او در سنا باشد به ویژه اگر دموکراتها نتوانند در انتخابات نوامبر برای سنا پیروز شوند».  

از جمله دیگر افراد حاضر در لیست وزارت خارجه کلینتون، «نیکلاس برنز» است؛ کسی که در زمان دولت جورج بوش معاون وزیر خارجه بوده و از چندی پیش به کلینتون مشاوره می‌دهد.

پولیتیکو می‌نویسد: «برنز که اکنون در دانشکده کندی دانشگاه هاروارد مشغول به تدریس است، کلینتون را تایید کرده و به او مشاوره داده است و او مرتب در رسانه‌ها از کلینتون حمایت کرده است».

 در ادامه این مطلب از سه فرد و نامزد احتمالی برای عهددار شدن پست وزارت خارجه در دولت هیلاری کلینتون نام برده شده است.

پولیتیکو از «استروب تالبوت» نام می‌برد؛ کسی که دوست نزدیک بیل کلینتون و هیلاری کلینتون بوده و در زمان ریاست جمهوری رئیس‌جمهور اسبق، معاون وزیر خارجه هم بوده است.

تالبوت 70 ساله که از دهه 1960 با بیل کلینتون آشنا و در ارتباط بوده، در زمینه مسائل مربوط به روسیه، تخصص دارد.

از جمله دیگر افراد در لیست انتظار برای وزارت خارجه هیلاری کلینتون، «کورت کمبل» است؛ کسی که دستیار او در زمینه مسائل مربوط به شرق آسیا و اقیانوسیه در زمان وزارت خارجه بود.

پولیتیکو گزارش می‌دهد: «برخی منابع معتقد هستند که تام دانیلون مشاور سابق امنیت ملی اوباما هم خواهان پست وزارت خارجه است. دانیلون پیشتر رئیس کارکنان وارن کریستوفر وزیر خارجه دولت اول بیل کلینتون بود».

این پایگاه در پایان گزارش، از حضور فرمانده ارشد سابق نظامی آمریکا و ناتو در لیست احتمالی پست وزارت خارجه دولت هیلاری کلینتون سخن گفته است.

به گزارش پولیتیکو، که احتمال انتخاب «جیمز استاوریدیس» فرمانده پیشین ناتو توسط کلینتون به عنوان وزیر خارجه وجود دارد؛ کسی که نامش در لیست نهایی مورد نظر برای سمت معاونت اولی کلینتون هم قرار داشت اما در نهایت «تیم کین» سناتور ارشد دموکرات انتخاب شد.