بدنامی جنگ یمن که بر پیشانی عربستان نقش بسته است؛ موجب نشده تا این کشور به درگیری های دیگر وارد نشود.

پایگاه خبری شبکه المنار نوشت: دولت عربستان سعودی درگیری دیگری را به نام جنگ کوچاندن قبایل در مرزهای خود با قبایل مرزی این کشور آغاز کرده، قبایلی که شمار زیادی از فرزندان آنان به عنوان افسر یا تحت عناوین دیگر در ارتش سعودی خدمت می کنند بدون این که حق شهروندی آنان به رسمیت شناخته شده باشد.

وزارت کشورعربستان سعودی، چندین هفته پیش دستوری صادر کرد مبنی بر این که مرزبانان، عملیات تخلیه مناطق گسترده ای از استان الدایر در منطقه جازان واقع در جنوب غرب عربستان را اجرا کنند، این وزارتخانه پیش از آغاز درگیری نیروهای سعودی با این قبائل؛ 72 ساعت برای اجرای این دستور به قبایل فرصت داده بود.

قبایل آل زیدان وآل مالک که در دورترین نقطه شرق کوههای جیزان سکونت دارند، از اجرای این تصمیم خودداری کردند،اما چه اتفاقی افتاد؟

این قبایل با انتشار نامه ای، از اقدامات نیروهای سعودی مبنی برمحاصره آنان، جلوگیری از ورود تانکرهای آب و ارسال غذا و ورود میهمان به منطقه و تحریک و بازداشت جوانان به عنوان اهرمی برای چانه زنی و فشار بر ساکنان برای تخلیه منطقه خبردادند.

گفتنی است این منطقه 51 میلیون متر مربع مساحت دارد و دولت عربستان به دلائل نامشخصی در صدد تبدیل آن به جزیره متروکه ای میان عربستان و یمن است.

در نامه این قبایل آمده است: مقامات محلی سعودی با ادامه اقدامات تروریستی و تحریک آمیز، هر هفته به آنان اخطار می دهند که برای ترک محل سکونتشان یک هفته وقت دارند در غیر این صورت با زور و خشونت اخراج خواهند شد.

اما قبیله بنی مالک نه پول می خواهد و نه حاضر به ترک محل زندگی خود است زیرا پیش از این نیز شاهد عهدشکنی مقامات دولتی بوده است.

آنها هم چنین هرگونه ادعا مبنی بر وجود خطر در این منطقه را تکذیب کردند زیرا آنان و قبائل یمنی مجاور قراردادها، پیمانها و توافق های قدیمی با یکدیگر امضا کرده اند که هردو بدان احترام می گذارند وجنگ نمی تواند به دلیل صعب العبور بودن منطقه، بدانجا برسد و از آن جایی که این منطقه خود قلعه ای طبیعی است فقط ساکنان منطقه قادر به دفاع از آن هستند نه مرزبانان سعودی غرق در فساد یا ارتشی که راه جنگیدن در کوهها را نمی داند.

این قبائل ضمن مخالفت با درخواستها برای تخلیه محل سکونت شان، آمادگی خود را برای مقابله با غصب سرزمینشان اعلام کردند.

آنها معتقدند دولت آل سعود به بهانه جنگ یمن به دنبال اجرای طرح های گردشگری یا اقداماتی در راستای تحقق منافع شرکتهای وابسته به حاکمان آل سعود است.

مساله کوچاندن قبایل مرزی بار دیگر قبایل مهاجر یا "بدون" (عربهای بدون هویت) را تداعی کرد.

"بدون" افرادی هستند که نه درعربستان و نه در هیچ کشور همسایه شناسنامه ندارند و روی برگه هایشان فقط "مقیم" نوشته شده است.

بیشتر آنان به خدمت ارتش درآمده اند اماهیچ یک ازاینها نتوانسته است عاملی برای به رسمیت شناخته شدن آنان شود.