دلایل نگرانی صهیونیست ها از انتخاب کلینتون

 اف بی آی گزارش داد سرور شخصی کلینتون از یک جی میل هم ناامن تر بوده است و دلایلی وجود دارد که باور کنیم ایمیل شخصی کلینتون، توسط سرویس های اطلاعاتی خارجی، هک شده است.

اواخر هفته، ایران به شکل غیرمنتظره ای اعلام کرد که شهرام امیری، دانشمند سابق هسته ای خود را اعدام کرده است. با مشخص تر شدن اخبار مربوط به مرگ امیری، همه تقصیرها بر گردن کلینتون، وزیر امور خارجه وقت آمریکا می افتد. امیری در سال های 2009 و 2010، چندماهی را در آمریکا گذراند و بعد به ایران بازگشت. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه وقت آمریکا، ادعا کرده بود امیری به خواست خود به آمریکا رفته است.

منابع دولت آمریکا به رسانه ها گفتند امیری که در برنامه هسته ای ایران فعالیت داشت، سال ها مامور مخفی اطلاعاتی آمریکا بود. آن ها می گویند امیری برای اطلاعات خود، مبلغ 5 میلیون دلار دریافت کرده بود و هنگام بازگشت به ایران، این مبلغ را در آمریکا گذاشت.

امیری ادعا کرد حین مراسم حج توسط مقامات آمریکایی ربوده شده و برخلاف خواست خود به آمریکا منتقل شده است. او ادعا کرد که در آمریکا شکنجه شده، اما به کشور خود خیانت نکرده است.

امیری در ماه ژوئن سال 2010 به دفتر حافظ منافع ایران در آمریکا مراجعه کرد و درخواست کرد به ایران بازگردانده شود. از وی در بازگشت به ایران مانند قهرمان استقبال شد ولی بعدتر بابت سفر به آمریکا، به ده سال زندان محکوم شد. وی در نهایت در خصوص جاسوسی، متهم شناخته و اعدام شد.

هنوز مشخص نیست چه چیزی ایران را واداشت امیری را اعدام کند اما اگر ایرانی ها در خصوص راستگویی کلینتون یا امیری شک کرده باشند، تابستان سال گذشته با انتشار ایمیل های کلینتون، از واقعیت ماجرا آگاه شدند.

در دو ایمیل، از امیری به عنوان جاسوس آمریکا یاد شده بود. در یکی از این ایمیل ها که نه روز قبل از تسلیم شدن امیری به ایران، برای کلینتون ارسال شده بود، ریچارد مورنینگ استار، فرستاده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا به کلینتون اطلاع داده بود که «دوستمان باید از این وضعیت خارج شود. وی نمی تواند خلاص شود. اگر مجبور است برود، بگذاریم این طور شود.»

دومین ایمیل را جک سالیوان، معاون ستاد وی ارسال کرد. سالیوان به کلینتون هشدار داد که تصمیم امیری برای تحویل دادن خود، باعث سرافکندگی آمریکا می شود. اگر کلینتون از سرور دولتی استفاده کرده بود، هر دو این نامه ها محرمانه و امن بودند. بهترین بهانه کلینتون برای این مسئله، راحت تر بودن استفاده از این ایمیل است. 

طی این سال ها، بسیاری از مفسران می گویند خطر کلینتون از اوباما کمتر است. آن ها می گویند اوباما بسیار ایدئولوژی گرا است اما کلینتون فقط تشنه قدرت است. در نتیجه، کلینتون به روش های محدودی ضربه وارد می کند؛ از جمله به خطر انداختن جاسوسان و ماموران آمریکایی. اما اوباما راه را برای رسیدن ایران به یک کشور هسته ای و دارای برتری، هموار می کند.

 

مشکل چنین ارزیابی این است که روابط مبتنی بر هم زیستی این دو را نادیده می گیرد. کلینتون به این نتیجه رسیده است که منفعتش در رفتاری دموکرات منشانه و اعمال سیاست های اوباما است.