مقامات ارتش آمریکا روز دوشنبه در اظهاراتی مدعی شدند: جنگنده های ائتلاف غربی به اصطلاح ضد داعش در عملیاتی هوایی، ۸۳ تانکر نفت داعش را منهدم کردند.

سخنگوی پنتاگون در این باره اظهار داشت: در حملات هوایی جنگنده های ائتلاف غربی که عصر روز یکشنبه به وقوع پیوست، تعدادی از تانکر های نفت داعش در استان دیرالزور و در مرز عراق هدف قرار گرفته و به طور کامل منهدم شدند.

«مَتِئو آلن» همچنین اعلام کرد: این حملات بخشی از عملیات «موج های سهمگین ۲» بود که هدف از آن حمله به شبکه توزیع نفت قاچاق داعش است و در نظر دارد با انجام حملاتی مشابه، این منبع درآمدی مهم داعش را دچار خلل و تزلزل نماید.

این نخستین بار نیست که آمریکا مدعی حمله به تانکر های ویژه حمل نفت قاچاق داعش شده است، پیش از این نیز ارتش آمریکا مدعی شده بود که در دو عملیات جداگانه، حدود ۴۰۰ تانکر حمل نفت داعش را هدف قرار داده و منهدم کرده است.

پنتاگون در رابطه با این حملات افزود: از آنجا که رانندگان این تانکر های از اعضای داعش نبودند، پیش از انجام این حملات برگه های هشداری به رانندگان این تانکر ها داده شد و از حمله قریب الوقوع به تانکرهای حمل نفت خبر داده شد.

علیرغم ادعای های آمریکا مبنی بر نابود سازی تانکر های نفت داعش، ولی تحلیلگران بر این باورند این حملات جز تخریب زیرساخت های پالایشگاهی سوریه و عراق، نتیجه موثر دیگری در پی نداشته است و همچنان داعش با استفاده از ابزار های خود، به قاچاق نفت در این مناطق ادامه می دهد.

گزارش ها حاکی از این است که مقصد اصلی نفت قاچاق داعش، ترکیه است و اسناد و مدارکی نیز در این باره توسط برخی کشورها از جمله روسیه ارائه شده است، این در حالی است که آنکارا به شدت این موضوع را انکار می کند و مدعی است به هیچ وجه نفت قاچاق داعش از سوریه و عراق وارد خاک این کشور نمی شود.

شایان ذکر است، طبق اسناد منتشر شده، بسیاری از رهبران بلند پایه داعش پیش از تشکیل این گروه تروریستی تکفیری، در اردن تحت تعلیم فرماندهان CIA بودند و برای انجام جنگ های نیابتی در سوریه و به هدف براندازی نظام «بشار اسد»، تعلیم و روانه این کشور شدند.