پایگاه اینترنتی روزنامه تلگراف در گزارشی نوشت: نزدیک شدن روسیه و ترکیه، اتحادیه اروپا و ناتو را با مشکلات بسیاری مواجه خواهد کرد. در طول قرن‌ها این دو کشور کینه‌توزانه با یکدیگر دشمنی کردند و تلاش‌های دهه گذشته برای ایجاد شراکتی استراتژیک میان آن‌ها با آغاز جنگ سوریه نقش بر آب شد. در جریان جنگ سوریه دو طرف در دو جهت مخالف حرکت کرده‌اند. در حالی که روسیه حامی دولت دمشق است، ترکیه از مخالفان آن حمایت می‌کند. 

 

روابط دو کشور زمانی به بحرانی‌ترین نقطه خود رسید که نوامبر سال گذشته میلادی (31 روز منتهی به 11 آذر 94) نیروی هوایی ترکیه جنگنده سوخوی 24 روسیه را در مرز سوریه سرنگون کرد. روسیه این اقدام آنکارا را خنجری از پشت خواند و ترکیه را تحریم کرد. 

 

بنابر این گزارش، تصمیم برای برقراری روابط نزدیک میان دو طرف پیش از کودتای ترکیه اتخاذ شده بود. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، پیش از این مسئله دریافته بود که بیش از این نمی‌تواند به جنگ سرد با روسیه ادامه دهد و به همین دلیل برای آشتی پیش‌قدم شد. اما می‌توان گفت کودتای اخیر ترکیه این روند را تسریع کرد.

 

روز گذشته اردوغان و پوتین در سن پترزبورگ دیدار کردند تا مقدمات نزدیکی روابط را فراهم کنند. برای پوتین، فرصت ایجاد شکاف میان ترکیه، ناتو و اتحادیه اروپا، کمترین پاداشی است که او در نتیجه کنترل خشمش در خصوص مسئله سرنگونی جنگنده روس به دست آنکارا عایدش می‌شود.

 

اقدامات اخیر دولت ترکیه در پاکسازی دستگاه‌های کشور از مخالفان در پی کودتا، زنگ خطر را برای مقامات اتحادیه اروپا به صدا درآورده است. پیش از حوادث اخیر ترکیه، اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرده بود در آینده الحاق آنکارا به این اتحادیه امکان‌پذیر است و وعده داده بود طرح مسافرت بدون ویزای شهروندان ترکیه به کشورهای عضو پیمان شنگن را فراهم کند.

 

از طرف دیگر، اردوغان نیز نسبت به اتحادیه اروپا سرد شده است. از زمان کودتای این کشور، هیچ یک از مقامات این اتحادیه به آنکارا سفر نکرده است. بنابراین رئیس‌جمهور ترکیه نیز به دنبال ایجاد اتحادی جدید در جایی دیگر است. 

 

پیامدهای نزدیکی روابط روسیه و ترکیه تأثیر مهمی بر بحران سوریه و سازمان ناتو خواهد داشت. بخش مهمی از توان دفاعی ناتو بر پایگاه هوایی «اینجرلیک» ترکیه متمرکز است؛ در نتیجه، خروج آنکارا از این سازمان ضربه محکمی به آن وارد خواهد کرد.

 

در انتهای این گزارش آمده است: شاید نیاز اردوغان به این اتحاد از پوتین بیشتر باشد. اما مسکو این فرصت را غنیمت شمرده است تا شوک بزرگی به پایتخت‌های غربی وارد کند.