در پی سماجت «دونالد ترامپ» مبنی بر حضور در انتخابات ریاست جمهوری، جمهوریخواهانی که تمایل به رأی دادن به او ندارند روی به یک کاندیدای مستقل آورده اند.

گرچه غیر از دو حزب اصلی دموکرات و جمهوریخواه، احزاب دیگری ــ مانند حزب لیبرترین، حزب سبز و حزب کمونیست ــ هم معمولاً در انتخابات حضور دارند، اما پیروز انتخابات، همیشه یک نفر از آن دو حزب قدرتمند بوده است.

هم اکنون نیز نظرسنجی انجام شده میان چهار فرد اصلی که قرار است در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا با هم رقابت کنند، نشان می دهد که «هیلاری کلینتون» 44 درصد، دونالد ترامپ 38 درصد، «گری جانسون» از حزب لیبرترین 10 درصد و «جیل اشتاین» نامزد حزب سبز نیز 4 درصد آراء را به خود اختصاص می دهند.

بنابراین برخی فعالان جمهوریخواه، «اوان مک مولین» عامل سابق سازمان سیا که کمتر شناخته شده است را به عنوان آلترناتیوی برای ترامپ در نظر گرفته و ایده "کاندیداتوری مستقلین" را برای جمهوریخواهانی که هنوز در برابر قبول ترامپ سکوت کرده اند مطرح نمودند.

* اوان مک مولین کیست؟

«اوان مک مولین (به انگلیسی: Evan Mcmullin)» در 2 آوریل سال 1976 م. در شهر "پرووو (Provo)" واقع در ایالت "یوتا"ی آمریکا به دنیا آمد.

پدرش «دیوید مک مولین» یک متخصص کامپیوتر و مادرش «لانی (بولارد) مک مولین» در دولت ایالتی مشغول بوده و به عنوان مدیر اجرایی توسعه اقتصادی شهر اورت ــ واشنگتن در سی مایلی سیاتل خدمت کرده است.

اوان دوران دبیرستان را در واشنگتن گذراند. او سپس مدرک کارشناسی خود را در رشته حقوق بین الملل و دیپلماسی از دانشگاه بریگهام یانگ (BYU) در یوتا و کارشناسی ارشد را در رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه وارتون در پنسیلوانیا به دست آورد. (دانشگاه وارتون همانجایی است که ترامپ مقطع کارشناسی اش را در آن گذراند.)

این شهروند چهل ساله و مجرد، به مدت طولانی یک شغل عمومی نداشته تا دیگران بتوانند شناخت کافی درباره اش پیدا کنند. بر اساس بیوگرافی کوتاه او در دانشگاه پنسیلوانیا، مک مولین ده سال با عنوان مأمور مخفی عامل سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی.آی.ای) خدمت کرده که شامل پست هایی در آفریقا و آسیا می شود. اما «جاناتان لیو» سخنگوی سازمان سی.آی.ای به درخواست رسانه ها مبنی بر تایید شغل او در این سازمان پاسخ نداد و از اظهار نظر خودداری کرد.

اوان به عنوان یک مبلّغ "کلیسای مورمون" هم در برزیل فعالیت داشته است. مورمون‌ مذهب جدیدی است که دارای گرایش قدیسان آخرالزمان بوده، از مسیحیت احیاگر محسوب می شود. جالب است که «میت رامنی» نامزد اصلی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سال 2008 (اولین رقیب «باراک اوباما») نیز یک مسیحی اصولگرای فرقه مورمون است که لیسانس خود را از دانشگاه بریگهم یانگ یوتا اخذ کرده است.

مک مولین علاوه بر انگلیسی، به زبانهای عربی و پرتغالی هم مسلط بوده، مدتی در "سوریه (دمشق)" تحصیل و در "عمان" و "اردن" کار کرده است. وی در سال 2001 به عنوان داوطلب برای کمیسیونر عالی سازمان ملل در امر پناهندگان در دفتر جایابی پناهندگان مشغول بوده است؛ جایی که فرایند بررسی های سازمان ملل در مورد پناهنده های خاورمیانه انجام می شود.

سایت او مدعی است که مک مولین پس از پایان آموزش هایش در سی.آی.ای بارها و بارها به طور داوطلبانه برای خدمت به خارج از آمریکا اعزام شده و رهبری عملیات ضد تروریستی و اطلاعاتی در برخی از خطرناک ترین مناطق روی زمین ــ در خاورمیانه، شمال آفریقا و جنوب آسیا ــ را بر عهده داشته است.

پس از پایان خدمت در سازمان اطلاعات مرکزی، مک مولین در سال 2011 به بخش سرمایه گذاری بانکی در گلدمن ساکس در منطقه خلیج سان فرانسیسکو رفت؛ شرکتی که در صنایع مختلف ــ از جمله فنآوری، انرژی، کالاهای مصرفی، زیست فناوری، صنعتی و املاک و مستغلات ــ فعالیت می کند.

او در سال 2013 به عنوان "مشاور ارشد کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان" و اخیراً به عنوان "مدیر بخش سیاست گذاری کنفرانس جمهویخواهان این مجلس" انتخاب شده است.

* کاندیداتوری اوان مک مولین برای ریاست جمهوری

برخی ناظران، اقدام مک مولین برای کاندیداتوری را دیرهنگام می دانند؛ اما او به شبکه ای.بی.سی گفت: هنوز زمان برای ارتقاء کمپین اتتخاباتی در برخی ایالات طرفدار جمهوری خواهان و جاهایی که ترامپ در نظر سنجی های اخیر شانسش را از دست داده است وجود دارد. در سالی که آمریکایی ها ایمانشان را به هر دو کاندیداهای احزاب از دست داده اند وقت آن رسیده که رهبر جدیدی را به نسل امروز معرفی کنیم.

او همچنین تاکید کرد: هیچ وقت برای انجام کار درست دیر نیست. آمریکا لیاقت بیشتر از چیزهایی که ترامپ و کلینتون به ما وعده می دهند را دارد. من فروتنانه خودم را به عنوان رهبری که میتواند به میلیون ها آمریکایی ناراضی، گزینه های اصولگرایانه تری برای ریاست جمهوری پیشنهاد بدهد معرفی می کنم.

وبسایت جمع آوری کمک های مالی مک مولین تحت عنوان "مک مولین برای ریاست جمهوری EvanMcMullin.com است. این سایت تصویری از مک مولین با عبارت "کسی که برای ریاست جمهوری جلو آمده تا نشان دهد هیچ گاه برای انجام کار درست دیر نیست "درست شده است.

کاندیاتوری مک مولین با حمایت جنبش "ترامپ هرگز" اعلام شد. "بهترین برای آمریکا" گروهی که طرافدارن "ترامپ هرگز" آن را تشکیل داده اند، معتقدند که برخی جمهوری خواهان بانفوذ، از مک مولین حمایت خواهند کرد. پیشتر نیز اعلام شده بود که با وجود اعلام نهایی نام ترامپ به عنوان کاندیدای جمهوری خواهان، هنوز درگیری هایی وجود دارد و هنوز آلترناتیوها روی میز هستند.

«روری کوپر» استراتژیست جمهوری خواه و دستیار «اریک کانتور» رهبر سابق اکثریت در مجلس نمایندگان آمریکا که جزو "ستاد ترامپ هرگز" به شمار میرود گفته: مهم است که ما یک کاندیدا داشته باشیم و صرف نظر از شانسمان، بین محافطه کاران و ترامپ تمایز قائل شویم؛ اما باید گفت برای مستقلین موانع روشنی وجود دارد.

اما همان طور که کوپر نشان داد مک مولین حتی در بین جمهوری خواهان واشنگتن نامی شناخته شده نیست. او صدای انتقاد ترامپ در توییتر است اما بسختی حتی یکی از اعضای شناخته شده جنبش نه به ترامپ محسوب میشود.

وبسایت کمپین مک مولین هنوز هیچ صفحه ای را به ترسیم پلتفورم ها یا جزئیات ویژگی ها و بیوگرافی او اختصاص نداده است. این سایت که پنج سال پیش (اکتبر 2011) ساخته شده در روز یکشنبه گذشته اپدیت شد و به شبکه های اجتماعی او شامل فیس بوک و پروفایل اینستاگرام که هیچ پستی هم در آنها وجود ندارد لینک داده است!

مک مولین بارها ترامپ را به اقتدارگرایی محکوم کرده و از هشتگ #nevertrump در توییتر استفاده کرده است . جایی که او قبل از اعلام کاندیداتوری تنها 135 فالوئر داشت و بعد از اعلام کاندیداتوری در اواسط صبح دوشنبه به 7هزار رسید.

قبل از این اعلام بیشترین مشارکت عمومی مک مولین به حضورش در تد تکس در محل دانشگاه بیزینس لندن در آوریل بر میگردد.

مک مولین همچنین در بهار گذشته، برای انجام یک سخنرانی در مورد آینده جمهوریخواهان به دانشگاه پنسیلوانیا رفت. او در این سخنرانی گفت: من معتقدم کشور ما در یک نقطه مهم تاریخی است و تصمیمی که ما میگیریم این آینده را مشخص میکند.

سخنگوی جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا هم شناخت لازم را از او نمی دهد و می گوید: مدت زمان خدمت مک مولین به عنوان رئیس سیاست گذاری کنفرانس های نمایندگان جمهوریخواه مجلس نمایندگان زیاد طول نکشیده است. کنفرانس جمهوریخواهان مجلس، از "نیست های او" هیچ اطلاعی ندارد.

پروفایل توییتر مک مولین علاقه زیاد او را به درگیریهای داخلی سوریه و ناامیدی از پاسخ های اوباما در مقابل این درگیریها را نشان می دهد.

همچنین بر اساس پروفایل لینکدین او، در خلال مناظره جمهوری خواهان در ژانویه، مک مولین نوشته بود: "کسانی که سخت در مورد داعش حرف میزنند اما تمام وقتشان را برای حمله به پناهجوها صرف میکنند چیز کمی درمورد امنیت آمریکا میدانند". این جمله، کنایه ای به ترامپ بود.