کشته شدن نوجوان ۱۴ ساله به ضرب گلوله پلیس آمریکا

 براساس گزارش پلیس آمریکا، واحد ضدخرابکاریِ پلیس در ساعت 17:35 روز سه‌شنبه (به وقت محلی) در پی یک تماس تلفنی عازم یک محله در شرق لس‌آنجلس شد.

در گزارش پلیس آمده است که در جریان این عملیات افسران با دو نوجوان روبرو شدند که یکی از آن‎‌ها اقدام به فرار ‎کرد. دو افسر وی را تعقیب و در نهایت به او شلیک کردند.

معاون رئیس پلیسِ لس‌آنجلس در یک نشست خبری دربارۀ این حادثه گفت: «به گفتۀ یک شاهد عینی که مظنون را در حال فرار از دست ماموران دیده، این نوجوان با یک تفنگ به سمت افسران شلیک کرده است.»

پزشکی قانونیِ لس‌آنجلس، نوجوانِ کشته شده را جسی جیمز رومرو معرفی و اعلام کرد وی در صحنۀ وقوع حادثه جان خود را از دست داده است.

پلیس آمریکا نوجوان دیگری را که همراه جسی بود، اما اقدام به فرار نکرد، دستگیر کرد. این نوجوان پس از بازجویی، آزاد شد. 

شبکۀ خبری سی.ان.ان آمریکا در گزارشی اعلام کرد پلیس تفنگی را در کنار جسدِ جسی یافته است، اما تحقیقات دربارۀ این‌که آیا وی حقیقتاً از آن استفاده کرده است یا خیر، ادامه دارد.

معاون رئیس پلیس لس‌آنجلس با تأکید بر این‌که تحقیقات دربارۀ این پرونده ادامه خواهد یافت، گفت عملیات پلیس مربوط به کشف باندهای تبهکاری بوده است، اما نگفت مقتول عضو یکی از این گروه‌ها بوده است.

در همین حال خانوادۀ این نوجوان نسبت به عملکرد خشونت‌آمیزِ نیروهای پلیس ابراز انزجار کردند.

مادر مقتول در گفت‌وگو با سی.ان.ان گفت فرزندش «پسر خوبی» بوده و نمی‌داند چرا پلیس به قصد کشت به وی شلیک کرده‎ است.

یکی از معلمانِ جسی نیز در گفت‎‌وگو با روزنامۀ تایمز با ابراز تعجب از امکان این‎که وی اسلحه حمل کرده باشد، گفت: «او پسر باهوش و خوبی بود. هرگز تصور نمی‎کردم چنین سرنوشتی داشته باشد.»

اخیراً به دلیل افزایش اقدامات خشونت‌بارِ پلیس و مرگ چندین رنگین‌پوست در امریکا به دست پلیس، تظاهرات و تجمعات اعتراض‌آمیز در سراسر ایالات متحده افزایش یافته است.

درگیری‌های اخیر از تاریخ 15 تیر ماه پس از آن بالا گرفت که دو مأمور پلیسِ سفید پوست در شهر باتون روژ در ایالت لوئیزیانا به یک مظنون سیاه‌پوست که اسلحه‌ای در دست نداشت، 6 بار شلیک کردند. انتشار ویدئویی از این حادثۀ تلخ، موج تازه‌ای از اعتراضات علیه رفتار خشونت‌بار و نژادپرستانۀ پلیس امریکا به راه انداخت.