در ادامه ادعاهای غربی‌ها درباره سوریه، حالا ستون‌نویس روزنامه آمریکایی حامی دموکرات‌ها، در مطلبی به انتقاد شدید از مواضع باراک اوباما پرداخته است.

«نیکلاس کریستوف» در نیویورک تایمز در مطلبی با عنوان «فاجعه‌بارترین و بدترین اشتباه اوباما»، از مواضع رئیس‌جمهور آمریکا در قبال سوریه به شدت انتقاد کرده است.

این روزنامه‌نگار آمریکایی البته در این مطلب، دو بار از مواضع دولت باراک اوباما و شخص رئیس‌جمهور در قبال توافق هسته‌ای ایران تمجید کرده است.

او نوشت: «من اوباما را به خاطر بالا بردن و تقویت مراقبت‌های پزشکی و وضعیت سلامت و همچنین ممانعت از ایجاد یک بحران هسته‌ای با ایران تحسین می‌کنم اما اجازه دادن به تداوم جنگ داخلی سوریه، بدترین اشتباه او بوده است».

این روزنامه‌نگار و تحلیلگر آمریکایی ادامه داد: «این بحرانی است که رهبری آمریکا را فریاد می‌زند و اوباما به اندازه کافی این رهبری را نشان نداده است. اگر منصف باشیم باید گفت که اوباما با نشان دادن احتیاط برای مداخله نظامی، کار درستی می‌کند و اینکه ما نمی‌دانیم اتخاذ رویکردهای نظامی‌تر مورد حمایت هیلاری کلینتون و دیوید پترائوس و بسیاری دیگر از افراد، مفید و موثر خواهد بود یا نه».

او البته با انتقاد از موضاع اوباما در سوریه، او و دولتش را متهم کرده که «هیچ کاری نمی‌کند» و به نوعی قافیه را به دولت روسیه وا داده است.

کریستوف در ادامه از صحبت‌های خصوصی یک ژنرال بازنشسته چهار ستاره آمریکایی درباره سوریه سخن گفته؛ کسی که از او به عنوان «ژنرال مطلوب و مورد نظر اوباما» یاد کرده است.

«جیمز کارترایت» که معاون رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بود، به این روزنامه‌نگار گفت: «کارهای زیادی وجود دارد که ما اکنون(در سوریه) می‌توانیم بکنیم. ما کارهای زیای برای ایجاد مناطق منتخب و گزینشی به منظور حفاظت از مناطق امن بکنیم».

او البته تایید کرده که پیشنهادش برای «ایجاد مناطق امن در سوریه» حاوی خطراتی است و اینکه مردم آمریکا باید برای تحقق این پیشنهاد، خود را برای یک پروژه بلندمدت و طولانی آماده کنند.

ستون‌نویس نیویورک تایمز در ادامه مطلب با تاکید بر اینکه «بسیاری از کارشناسان، تلاش برای زمینگیر کردن نیروی هوایی سوریه را توصیه می‌کنند»، از این سخن گفته که می‌شود این کار را می‌شود با حملاتی از خارج از سوریه انجام داد.

او در پایان با اشاره به مذاکرات جان کری برای پایان دادن به بحران سوریه گفته است که اوباما با خالی کردن دست وزیر خارجه خود از «برگه‌های چانه‌زنی» به ویژه گزینه‌های نظامی در سوریه، همه نفوذ و تاثیرگذاری آمریکا در قبال سوریه را واگذاشته و تسلیم کرده است.