بیش از 500 روز از تجاوز وحشیانه عربستان سعودی به یمن گذشته است. نیروهای سعودی با ادعای تشکیل ائتلافی بر ضد یمن و در قالب عملیات موسوم به توفان قاطعیت  از روز 26 مارس 2015 اولین حملات هوایی خود را به صنعا پایتخت یمن و بیشتر شهر های این کشور آغاز کردند.

 
آنها دو ماه بعد از آغاز این عملیات، در حالی که از قاطعیت طوفان خود ناامید شده بودند، نام عملیات را تغییر داده و آن را بازگشت به امید نام گذاشتند تا از شدت انتقادات در مورد یکسره نشدن تکلیف جنگ بکاهند. در این 500 روز رژیم سعودی انواع تجهیزات ویرانگر جنگی را که عمدتاً ساخت کارخانجات تسلیحات آمریکایی، انگلیسی ، فرانسوی و کانادایی بوده، از طریق نیروهای زمینی، هوایی و دریایی بر ضد مردم بی‌دفاع یمن بکار گرفتند.
 
ائتلاف صوری برای جنایتی تمام عیار

 

عربستان برای کاستن از حجم انتقادات افکار عمومی عربی در رابطه با جنایت‌های انجام شده در یمن مدعی شد که این عملیات را تحت پوشش ائتلافی از کشورهای عربی انجام داده است، ائتلافی که بسیاری از اعضای آن ، خبر تشکیل آن را از طریق رسانه‌ها دریافت کردند.
 
ریاض در همین راستا سعی کرد با دلارهای نفتی خود سکوت مجامع بین‌المللی به ویژه شورای امنیت ، اجلاس سران عرب ، سازمان کنفرانس اسلامی و حتی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را به نفع خود مصادره کند. در جریان همین تجاوز بود که عربستان به عنوان رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل تعیین شد، این ظنز تلخ نشان دهنده عمق بی وجدانی جامعه ملل و موسسات به ظاهر انسانی آن برای حل و فصل معضل های موجود در جوامع بشری است.
 
وهابیت آل سعود که بنا به اذعان نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جریانی ساختگی بود که با مارک آمریکایی‌ وارد منطقه شد، در این مدت از هیچ جنایتی بر ضد مردم یمن دریغ نکرده و بیش از 10 هزار انسان بی گناه را به خاک و خون کشیده و 40 هزار یمنی از جمله زنان و کودکان افراد سال‌خورده را زخمی کرده است.
 
سعودی ها سرکوب و انهدام روشمند مساجد، مدارس، دانشکده‌ها، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، بنادر، کارخانجات، پل ها، مسیرهای تردد، انبارها تأسیسات آب و برق و مزارع و سایر زیرساخت های یمن را در این حملات هدف قرار داده و با به کارگیری مزدوران خارجی در قالب شبه‌نظامیان سلفی و غیر سلفی و شرکت‌های امنیتی آمریکایی نظیر بلاک واتر و داین کورپ روند جنایت‌های خود علیه فقیرترین کشور منطقه را تکمیل ‌کردند.
 
سود میلیاردی مدعیان حقوق بشر از سکوت و همراهی در قبال یک جنایت/ آیا پایان جنگ یمن، پایان حاکمیت سعودی‌ها است؟/ آماده انتشار 
 
 
البته محافل بین المللی سعی دارند با تغییر در آمار جنگ، اندکی جنایت های سعودی ها را تلطیف کنند. سازمان جهانی بهداشت چندی پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد که از زمان آغاز تجاوز عربستان به یمن بالغ بر ۶۶۰۰ تن در یمن کشته شده اند. در این دوره ۳۲ هزار و ۹۶۴ تن نیز زخمی شده‌اند. طبق این گزارش، بالاترین آمار کشته‌ها در جریان درگیری‌ها در یمن در ژوئیه ۲۰۱۵ با ۱۰۹۴ کشته به ثبت رسیده است و پس از آن ماه مه همین سال با ۹۶۴ کشته و ژوئن ۲۰۱۵ با ۸۳۷ کشته در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

تعداد کشته‌ها در ماه‌های اخیر سال ۲۰۱۵ کاهش یافته است. در اکتبر همین سال ۲۷۱ کشته و در دسامبر ۲۰۱۵، ۱۱۷ کشته ثبت شده است.

 

 

در آمار مربوط به زخمی‌ها، این گزارش بالاترین تعداد را از ابتدای درگیری‌ها در یمن در ماه‌های ژوئیه و ژوئن سال گذشته به ترتیب با ۶۲۶۵ زخمی و ۵۲۶۸ تن اعلام کرد. تعداد زخمی‌ها در سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته به طوری که مجموع کل زخمی‌ها در هفت ماه اول سال ۲۰۱۶ ، ۴۶۸۷ تن اعلام شد در حالی که این تعداد در دوره مشابه سال قبل ۲۸ هزار و ۲۷۷ تن بوده است.
 
این جنگ تاکنون دومیلیون نفر را آواره کرده و یک چهارم از جمعیت 26 میلیون نفری یمن را تا آستانه قطحی و گرسنگی فرو برده است. سازمانهای امداد رسان بین المللی هشدار می دهند که با ادامه یافتن جنگ در یمن، در آینده ای نزدیک سیلی جدید از مهاجرت به سوی دریای سرخ و دریای مدیترانه در راه خواهد بود.

 

 
گروه‌های تروریستی و تکفیری نیز در نتیجه کمک‌های ریاض در این جنگ فرصت احیای مجدد خود را باز یافته و موفق شدند برخی مناطق یمن را تحت کنترل خود بگیرند، البته تقریباً تمامی استان‌ها و مناطق تحت سلطة ارتش یمن و کمیته‌های مردمی به استثنای حملات هوایی متجاوزان از امنیت و آرامش نسبی برخوردار بوده و مؤسسات دولتی به فعالیت‌های عادی خود در حد مقبول ادامه می‌دهند، اما در استان‌ها و مناطقی که تحت سلطه متجاوزان قرار دارد، هرج‌ومرج و درگیری و نابسامانی موج می‌زند، شبه نظامیان متخاصم با یکدیگر وارد درگیری شده و عناصر مسلح القاعده و داعش به فعالیت‌های تروریستی خود در خیابان‌ها و مناطق روستایی مختلف ادامه می‌دهند. اموال دولتی و خصوصی غارت‌شده و شهروندان در روز روشن هدف قرار می‌گیرند. در این مناطق گروگان‌گیری ، ترور، سرقت و غارت بیداد می کند.

 

 
گُل جنگ به سبزه محاصره آراسته شد!

 

عربستان محاصره فراگیر زمینی ، هوایی و دریایی یمن را به دور از مبانی اخلاقی و ارزشها و حتی بدون توجه به منشورهای بین المللی دنبال کرده و شهروندان یمنی را در چارچوب مرزهای این کشور محاصره کرده و جز از طریق فرودگاه بیشه یا بنادر جیبوتی و از طریق بازرسی های سختگیرانه اجازه ورود و خروج به یمن را نمی دهد. متجاوزان از ورود دارو و سوخت و مواد غذایی به یمن جلوگیری می‌کنند و به این ترتیب محاصره یمن ، مشکلاتی فراتر از تجاوز رژیم صهیونیستی برای مردم این کشور به ارمغان آورده است.
 
سود میلیاردی مدعیان حقوق بشر از سکوت و همراهی در قبال یک جنایت/ آیا پایان جنگ یمن، پایان حاکمیت سعودی‌ها است؟/ آماده انتشار
 
 
سکوت مرگبار جامعه جهانی در قبال جنایت ها در یمن

 

جنایت های عربستان در این 500 روز نه تنها با واکنش جدی جامعه جهانی و کشورهای سردمدار حقوق بشر و دموکراسی مواجه نشده، بلکه این کشورها به نوعی حمایت خود از رژیم‌های سیاسی حاضر در محور متجاوز به یمن را اعلام کرده‌اند. کشورهایی نظیر آمریکا ، انگلیس ، فرانسه ، آلمان و کانادا قراردادهای تسلیحاتی ده ها میلیاردی با عربستان و امارات امضا می کنند.
 
 
روزنامه «اکونومیست» انگلیس چندی پیش با انتشار گزارشی جنگ در یمن را «سودآور» توصیف کرده و به نقل از کمپین ضد تجارت اسلحه نوشته است، عربستان سعودی 2.8 میلیارد پوند برای خرید تسلیحات انگلیسی هزینه کرده است. به‌ گونه‌ای که این کشور بزرگ‌ترین بازار تسلیحات انگلیسی در جهان شده است.

 

اکونومویست نوشت، آمریکا تسلیحاتی بیشتر از این مبلغ به عربستان سعودی در چارچوب عملیات نظامی در یمن فروخته است. این روزنامه در ادامه نوشت: انگلیس، ایالات متحده و فرانسه به عربستان سعودی با فروش صدها جنگنده و تجهیز تسلیحاتی آن کمک می‌کنند. شرکت‌های تسلیحاتی کشورهای غربی نیز داده‌های اطلاعاتی، پشتیبانی‌های لجستیکی و خدمات سوخت‌رسانی هوایی برای حملات هوایی سعودی ها به مردم بی پناه یمن ارائه می کنند.
 
ریاض همچنین با حمایت لابی های تبلیغاتی و خرید قلم صاحب‌نظران و متفکران و استفاده از رسانه‌های وابسته ، تجاوز خود به یمن را تحت عنوان دفاع از مشروطیت این کشور توجیه کرده و در حالی که به حمایت همه‌جانبه خود از گروه‌های تروریستی و تکفیری و وابسته به القاعده ادامه می‌دهد ، سعی دارد خود را در جنگی دو سویه با تروریسم و کودتا نشان دهد.
 
در مناطق تحت سلطه گروه‌های وابسته به ریاض و عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور فراری و وابسته یمن نسخه برابر اصل جنایات وهابی ها در عربستان تکرار می شود، عناصر تکفیری در این شهرها اقدام به نبش قبور تاریخی ، تخریب مزارهای اولیاء الله و اماکن مقدس و مزارهای دینی صوفیه، انهدام کلیساها و معابد و شاخص های منتسب به ادیان دیگر می کنند.
 
سود میلیاردی مدعیان حقوق بشر از سکوت و همراهی در قبال یک جنایت/ آیا پایان جنگ یمن، پایان حاکمیت سعودی‌ها است؟/ آماده انتشار 
 
 
سعودی ها همچنان زیر میز مذاکرات می زنند

 

رژیم سعودی زیر چتر حمایتی جامعه بین الملل همواره به دنبال به شکست کشاندن مذاکرات صلح کویت بوده است. حتی در جریان دور اخیر این مذاکرات نیز سعودیها با تشدید اقدامات تروریستی خود علیه مردم یمن، تلاش کردند تا هیأت یمنی را وادار به عقب نشینی از این مذاکرات کنند، تا بدین ترتیب هرگونه مسئولیت شکست گفتگوهای صلح بر دوش هیأت‌های مذاکره کننده یمنی بیفتد. به عنوان نمونه می توان به جنایت هولناک روستای «الصراری» اشاره کرد که مزدوران رژیم سعودی با پشتیبانی هوایی جنگنده‌های این رژیم ده‌های یمنی از زن و مرد گرفته تا پیر و جوان را در آنجا به شیوه های مختلفی از جمله تیرباران یا به آتش کشیدن، قتل عام کردند.
 
دور جدید مذاکرات صلح کویت میان احزاب و جریان های یمنی و در رأس آنها جنبش «أنصارالله» و «کنگره ملی» از یک سو و هیأت ریاض به نمایندگی منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن از سوی دیگر، چندی پیش در کویت آغاز شد. اما پس از گذشت حدود ۱۰ روز از این مذاکرات، هیأت ریاض به یکباره از عزم خود برای ترک مذاکرات خبر داده و اعلام کرد: از دیدگاه ما ادامه مذاکرات دیگر سودی نخواهد داشت.
 
انصراف هیأت ریاض از مذاکرات صلح یمن در حالی اتفاق افتاد که «اسماعیل ولد الشیخ» دیپلمات موریتانیایی و فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن تلاش زیادی برای موفقیت این دور از مذاکرات کرد. در حالی که مردم مظلوم و بی دفاع یمن به نتایج حاصل از گفتگوهای صلح در کویت امید بسته بودند، سعودیها با سنگ اندازی ها و کارشکنی‌های بی حد و حصر خود زمینه تعلیق مذاکرات صلح توسط ولد الشیخ را فراهم آوردند.
 
سود میلیاردی مدعیان حقوق بشر از سکوت و همراهی در قبال یک جنایت/ آیا پایان جنگ یمن، پایان حاکمیت سعودی‌ها است؟/ آماده انتشار
 
 
آیا پایان جنگ یمن، پایان حاکمیت سعودی ها است؟

 

عربستان در حالی به گزینه ادامه حملات خود به یمن اصرار دارد که هزینه های سرسام آور این جنگ مشکلات عدیده ای را برای اقتصاد این کشور ایجاد کرده است. شبکه سی ان ان آمریکا فروردین ماه گذشته در گزارشی اعلام کرد که جنگ یمن 5.3 میلیارد دلار برای عربستان هزینه داشته است.
 
در این گزارش آمده است: طبق گزارش جدید موسسه بین المللی پژوهش های صلح استکهلم، ارتش عربستان سعودی سومین ارتش پرهزینه در جهان است.
 

هزینه نظامی عربستان در سال 2015 حدود 82.2 میلیارد دلار یعنی معادل 5.2 درصد از کل هزینه نظامی جهان بوده است، عربستان با این مبلغ روسیه را که 66.4 میلیارد دلار هزینه نظامی داشته است، پشت سرگذاشت.  این در حالی است که هیچکدام از اهداف جنگ ائتلاف تحت رهبری عربستان علیه یمن محقق نشده است. سعودی ها گرچه به دنبال پایان جنگ در یمن هستند، اما پایان شکست خورده این جنگ را تهدیدی برای ادامه موجودیت خود در حاکمیت ریاض می دانند، لذا سعی دارند به هر قیمتی شده دستاوردی هر چند کوچک از این جنگ کسب کنند.