از دهه 60 قرن بیستم میلادی، به دلیل جنگ هایی که رژیم صهیونیستی در سال های 1967 و 1973 با مصر داشته است و همچنین به دلیل روابط دوستانه این رژیم با رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی، تعداد زیادی از کشورهای آفریقایی روابط خود را با صهیونیست ها قطع کردند.

سفر نتانیاهو به چهار کشور آفریقایی نخستین سفر یک نخست وزیر از رژیم صهیونیستی به کشوری در جنوب صحرای آفریقا از بیست سال قبل تا کنون محسوب می شود. سخنان نتانیاهو در پارلمان اتیوپی که آخرین مقصد وی در سفرش به 4 کشور آفریقایی اوگاندا، کنیا رواندا و اتیوپی است، نشان دهنده هدف اصلی صهیونیست ها از این سفرها است. وی در جمع نمایندگان مجلس اتیوپی در آدیس آبابا، گفت: ما امکانات اتیوپی و آفریقا را می بینیم و با افتخار به رسانه ها می گوییم اسرائیل با آرزوهای بسیار به آفریقا باز می گردد. وی در مصاحبه ای با تلویزیون رسمی اوگاندا اعلام کرد ما در بازگشت به آفریقا اشتباه کردیم و من می خواهم این اشتباه را جبران کنم.

چه کسانی همراه نتانیاهو بودند

نتانیاهو علاوه بر اینکه در رأس هیئتی رسمی از مقامات رژیم صهیونیستی قرار داشت به همراه خود 80 بازرگان، مسئولان 50 شرکت صهیونیست و طرحی 9 بندی به همراه داشت تا روابط اقتصادی اشغالگران را با کشورهای آفریقایی تثبیت کنند.

بهره صهیونیست ها اقتصاد

صهیونیست ها که با کاروانی پر تعداد از بازرگانان و شرکت ها به 4 کشور آفریقایی سفر کردند توافقات متعددی به امضا رساندند. بیشتر توافقات در عرصه بهداشت، آب، مهاجرت، گردشگری و فن آوری ها نو بود. این توافقات می تواند صهیونیست ها را در مقابل تهدیداتی که از سوی اروپا به جهت جنبش تحریم کالاهای صهیونیستی متوجه آنها شده را کمرنگ کنند.

عرصه بین الملل

صهیونیست ها در سازمان ملل همواره با مشکل قطعنامه های بین المللی مواجه بوده اند. قطعنامه هایی که در شورای امنیت علیه آنها باشد معمولا با حمایت آمریکا و با فشارهایی که بر سایر اعضای غیر دائم اعمال می کند منتفی می شود. اما قطعنامه هایی که در مجمع عمومی به تصویب می رسند نمی توانند با فشار آمریکایی ها خنثی شوند. صهیونیست ها در این عرصه هرچه بتوانند آراء بیشتری را به دست آورند می توانند در این مواقع نگاهی به عدم تصویب آنها داشته باشند.

اتحادیه آفریقا

در این سفرها به نتانیاهو وعده داده شده که امکان حضور دوباره رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا به عنوان ناظر وجود دارد. هایلی مریام دسالین، نخست وزیر اتیوپی پس از دیدار با نتانیاهو گفت: اسرائیل به طور جدی در تعداد زیادی از کشورهای آفریقایی حضور فعال دارد و دلیلی برای اینکه اجازه ندهند به عنوان کشور ناظر در اتحادیه آفریقا حضور داشته باشد، وجود ندارد.

نتیجه

حضور هیئتی متشکل از سیاستمداران و بازرگانان نشان می دهد صهیونیست ها طرحی چند جانبه برای کشورهای آفریقایی دارند. اما نکته بسیار مهم عذرخواهی نتانیاهو از حضور دیر هنگام در آفریقا است و اینکه این یک اشتباه بوده است که وی قصد دارد آن را جبران کند. این خود نشانه ای قابل توجه است. صهیونیست ها به هیچ وجه در روابط خود به عذرخواهی رو نیاورده اند. و این از یک جهت به این معنا است که آنها برای باز کردن جای پای خود حاضر اند عذرخواهی هم کنند. و این دو معنا را می تواند در بر داشته باشد. اول اینکه وسعت طرح ها و نقشه های صهیونیست بسیار زیاد است. دوم اینکه به جهت اهمیت رابطه ای که آغاز کرده اند حاضر نیستند به هیچ وجه این اقدام با شکست مواجه شود.

نگاهی به بخشی چون آب نشان می دهد صهیونیست ها علاوه بر اینها نقشه ای هم برای منطقه دارند. منطقه ای که نتانیاهو به آن سفر کرده سرچشمه های آبی نیل را تشکیل می دهند و این در آفریقای بدون آب بسیار مهم است و برای تسلط بر مصر بسیار راهبردی است.

نکته آخر اینکه به دلیل کشف منابع نفتی جدید در شاخ آفریقا، اتیوپی و جیبوتی ، این کشورها اگر به دلیل وسعت این منابع، قدرت های نفتی جدید آفریقا و جهان نباشند، قطعا صاحبان ثروت جدید در آفریقا محسوب خواهند شد که این خود می تواند برای هر ذهنی در مورد سوال چرایی برقراری ارتباط با کشورهای آفریقایی راهگشا باشد. ضمن اینکه ثروت های زمینی و معدنی و نیروی انسانی ارزان آنها نیز مسئله ای است که می تواند هر کدام از این کشورها را به مرکزی برای مقابله با نیروی کار ارزان شرق آسیا تبدیل کند.