بعد از سوئیس، سوریه با کیفیت‌ترین شکلات‌های دنیا را تولید می‌کند و زمانی سومین کشور صادرکننده شکلات پس از سوئیس و بلژیک بود. این کشور زمانی جزء سرزمین های امن دنیا بود، البته تا قبل از این جنگ نیابتی تروریستی آمریکا. پایین‌ترین آمار سرقت، پایین‌ترین آمار قتل و پایین‌ترین آمار ناامنی در این کشور به ثبت رسیده بود و چیزی به نام ناامنی در این کشور وجود نداشت.

سوریه، داستانی تکان‌دهنده از شکلات شیرین تا تروریسم تلخ + تصاویر

سوریه بیخ گوش اسرائیل حالت ایزوله‌ای برای خود به وجود آورده بود که از هر گزند و خطری در امان باشد و انصافا در این راه موفقیت‌هایی را نیز به دست آورده بود، اما این کشور اسیر توطئه‌های بزرگی شد.

نیروهای امنیتی سوریه از 16 نهاد امنیتی تشکیل شده‌ بودند در آن زمان گمان کردند که سوریه تنها گذرگاهی برای عبور تروریست‌ها خواهد بود در حالی که پسماندهای آنها در سوریه ماندنی شدند.

سوریه، داستانی تکان‌دهنده از شکلات شیرین تا تروریسم تلخ + تصاویر

در هر حال طبق نقشه‌ها باید مهمترین خط مبارزه با اسرائیل از بین می‌رفت، زیرا در این صورت امنیت اسرائیل فراهم می‌شد. در پی ماندن این تروریست‌های اولیه در سوریه سایر تروریست‌ها نیز وارد این کشور شده و ماندنی شدند که این موضوع منجر به تشکیل جبهه‌النصره که امروزه به جبهه فتح الشام تغییر نام داده است؛ شد.

جبهه‌النصره‌ای که از تروریست‌های خشنی که در عراق آموزش دیده و عملیات ترویستی انجام می‌دادند تشکیل شده بود. به موازات این اتفاق در عراق نیز گروهکی تروریستی تشکیل شد به نام دولت اسلامی عراق که به واسطه وجود ناامنی در سوریه به این کشور نیز چشم طمع دوخت و به دولت اسلامی عراق و شام یا همان داعش تغییر نام داد. این گروه ‌های تروریستی با حمایت مالی عربستان و قطر و لجستیک ترکیه به انجام عملیات بر علیه مردم و نظام سوریه دست زدند.

سوریه، داستانی تکان‌دهنده از شکلات شیرین تا تروریسم تلخ + تصاویر

زندان بوکا، محل تولد تروریسم منطقه‌ای

گروه‌های تروریستی و در راس آنها داعش در واقع در زندان بوکا در جنوب عراق و زیر نظر آمریکا در زمان اشغال عراق به وجود آمد. 

ابواحمد از زندانیان سابق بوکا که اکنون از سرکردگان داعش است، گفت که بوکا مکان مناسبی بود که ما و ایدیولوژی‌مان در آن شکل گرفت. وی افزود: برای اولین بار با ابراهیم عواد السامرایی معروف به ابوبکر البغدادی در این زندان آشنا شدم، برخی از زندانیان نزد وی می‌آمدند، اما کسی نمی دانست او روزی سرکرده خواهد شد.

ابو احمد ادامه داد: احساس می‌کردم البغدادی موضوعی را مخفی می‌کند که نمی‌خواهد دیگران آن را بفهمند. فردی آرام و دارای شخصیتی خاص بود. آمریکاییان وی را فردی می‌دانستند که برای حل منازعات در زندان و حفظ آرامش آن می‌کوشد.

سوریه، داستانی تکان‌دهنده از شکلات شیرین تا تروریسم تلخ + تصاویر

وی گفت: ارتش آمریکا به البغدادی احترام می‌گذاشت و به همین دلیل وقتی دریافت که خطری ندارد، او را در ماه دسامبر 2004 آزاد کردند.

این سرکرده داعش گفت: اگر زندان آمریکاییان در عراق وجود نداشت، داعش نیز اکنون نبود. به گفته ابو احمد، آمریکا زندان بوکا را در وسط صحرای جنوب عراق پس از سال 2003 بنا نهاد و در مدت شش سال، صد هزار نفر در آن زندانی شدند که اوج آن سال 2007 بود.

وی ادامه داد: ابو مصعب زرقاوی بسیار زیرک و از بهترین طراحان استراتژی داعش بود، اما البغدادی که جانشین وی شد، بسیار بی‌رحم تر و خونخوارتر است. همچنین در این زمان بود که بعثی ها به داعش پیوستند.

سوریه، داستانی تکان‌دهنده از شکلات شیرین تا تروریسم تلخ + تصاویر

زندانیان سابق بوکا می‌گویند این زندان مکان مناسبی برای رشد القاعده و گروه‌های تروریستی وابسته به آن و در واقع مدرسه‌ای بود که بسیاری از تروریست‌ها به طور سازمان‌یافته از آن فارغ‌التحصیل شدند.

تروریست‌ها در عراق و سوریه سه دسته هستند

 تروریست‌ها در عراق و سوریه سه دسته هستند که شامل معارضین اولیه سوری، دشمنان عقیدتی مردم سوریه که تکفیری‌ها بودند و گروهی از انسان‌های حرفه‌ای این کار که پول می‌گیرند و آدم می‌کشند، گروه سوم در قبال پولی که گاهی به ماهی 1000 دلار هم می‌رسد انسان می‌کشند. تعدادی از تروریست‌های پول بگیر در سوریه از منطقه قفقاز به این کشور می‌آیند و چون در کشور خود مجال این‌چنین کارهایی ندارند، برای ارضا کردن خود به جان مردم سوریه و عراق می‌افتند.

 

سوریه، داستانی تکان‌دهنده از شکلات شیرین تا تروریسم تلخ + تصاویر

 

از 75 کشور جهان در سوریه جمع شدند و تنها هدف آنها براندازی نظام سوریه است 

 

گفتنی است گذرگاه اصلی تروریست‌ها حلب و مرز ترکیه است. تروریست‌ها پس از تأمین مالی باید برای خود امنیت به وجود می‌آوردند که برای ایجاد این امنیت نیز درگیری‌هایی به وجود آمد. زخمی‌های این گروه‌های تکفیری آمریکایی در ترکیه و بهترین بیمارستان‌های اسرائیل مداوا می‌شوند و این نشان از پشت پرده این قضایا است.

 

سوریه، داستانی تکان‌دهنده از شکلات شیرین تا تروریسم تلخ + تصاویر

 

ژنرال "عاموس یادلین" رییس اسبق سازمان اطلاعات ارتش صهیونیستی (امان) سرنگونی "بشار اسد" رییس جمهور سوریه را به نفع و مصلحت این رژیم دانست و بر مقابله با محور تهران، بغداد، دمشق و بیروت (حزب الله) تاکید کرد. وی که رئیس مرکز پژوهش های امنیتی ملی رژیم صهیونیستی است، با انتشار مقاله ای در پایگاه "مرکز" خاطرنشان کرد که اسد در هر صورت باید برود.

 

سوریه، داستانی تکان‌دهنده از شکلات شیرین تا تروریسم تلخ + تصاویر

 

 

اما آنچه امروز دل همگان را به درد می‌آورد این است که ما با خشن‌ترین و سفاک‌ترین گروه‌ها در عراق و سوریه مواجه هستیم که به هیچ صراطی مستقیم نیستند. انسان‌هایی که به هیچ موجود زنده‌ای رحم نمی‌کنند. دروزی، مسیحی، شیعه، علوی و سنی همگی از این گروه‌های تروریستی ضربه خورده‌اند؛ گروه‌هایی که به هیچ دینی پایبند نیستند جز تفکر قالب سعودی که ریشه آن وهابی‌گری و تفکرات ابن تیمیه است. 

 

در هرحال از تابستان 2013 تا کنون مذاکرات مختلفی برای حل بحران سوریه صورت گرفته است اما به نظر می‌رسد تلاش‌ها برای ایجاد صلح درسوریه 2016، بیش از هر زمان دیگری جدی‌تر است و شواهد حاکی از آن است که اگر اتفاق خاصی نیفتد، قبل از شروع فصل پاییز، سرزمین شام بعد از 5 سال، نفس راحتی خواهد کشید و شهروندان سوری به زندگی نسبتاً آرامی برخواهند گشت.

 

سوریه، داستانی تکان‌دهنده از شکلات شیرین تا تروریسم تلخ + تصاویر

 

اینکه امروز، تا چه میزان از نقشه راه سوریه عاری از جنگ ترسیم می‌شود و چقدر کارها پیش می‌رود بسته به رضایت قدرت‌ها از حداقل امتیازاتی است که به دست می‌آورند. شواهد نشان می‌دهد سوریه نزدیک به صلح است اگر اتفاق خاصی نیفتد!!!