«رابرت مالی» هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام کرده است: واشنگتن سعی دارد به خاطر اهداف مشترک با روسیه، در مورد سوریه با این کشور همکاری اما اگر این طرح شکست بخورد، آمریکا آماده اجرای اقداماتی است که جنگ را طولانی تر  کند.

 

وی در ادامه گفت : واشنگتن برای جلوگیری از پیروزی نظام سوریه هر کاری لازم باشد، انجام می دهد. ما به حمایت از معارضان سوری ادامه خواهیم داد و نظام سوریه هرگز پیروز نخواهد شد.

 

بنا بر این گزارش،  آمریکا به منظور تشکیل بازوی نظامی برای خود در سوریه در سال ۲۰۱۳، ده‌ها گروه نظامی را در سوریه  ایجاد و به عربستان سعودی اجازه داد تا موشکهای«تاو» را زیر نظر یک اتاق عملیات موسوم به  «الموک» در اختیار ۴۲ گروه تروریستی قرار دهد.

 

بر اساس این گزارش موشکهای تاو اکنون به دست گروههای تروریستی افتاده است، اما این مسئله باعث نشده تا آمریکا سلاح های پیشرفته تر و بیشتر به بازوهای خود در سوریه ارسال نکند. بازوی های آمریکا در سوریه همان نیروهای موسوم به vos هستند. پنتاگون در این زمینه اعلام کرده است: منافع آمریکا در آموزش و تجهیز بازوهای امریکا یا vso است تا سوریه به دست داعش و دیگر گروه ها نیفتد.

 

به گفته این روزنامه بعضی از دولت ها پیشنهاد میزبانی و حمایت از این گروه ها را برعهده گرفته اند اما به خاطر اختلاف اهداف کشورها و اینکه هر کدام از کشور ها به چه میزان از این گروهها حمایت می کنند دشوار است برای مثال در همین راستا، قطر و عربستان هزینه های زیربنایی را عهده دار هستند و هزینه های آموزش عمدتا بر عهده ترکیه و اردن بوده است.

 

در میان گروه هایی که مجری طرح آمریکا و یا همان vos برای طولانی کردن جنگ درسوریه هستند می توان به جیش سوریا الجدید، جماعت نور الدین زنکی، لشکر السلطان مراد، لشکر ۹۹، تیپ ۵۱، تیپ الحمزة، تیپ المعتصم، أحرار الشرقیّة، تیپ سلطان محمد فاتح و لشکر الشمالیة و همچنین گروههای وابسته به احرار الشام و جیش الاسلام اشاره کرد.