انور عشقی بار دیگر به فلسطین اشغالی می‌رود

انور عشقی، ژنرال بازشسته اطلاعات عربستان سعودی، ضمن خبر دادن از سفر جدید خود به سرزمین‌های اشغالی، اعلام کرد: این سفر مخالف با سیاست‌های عربستان نیست. 

 

وی در مصاحبه با روزنامه آمریکایی هافینگتن پست گفت: دلیل توجه مسئولان اسرائیلی به سفر من، تمایل آنها به خروج از انزوا در حوزه کشورهای شرق آسیا و شمال آفریقا با میانجیگیری عربستان است.

 

به نوشته روزنامه صهیونیستی هاآرتص، انور عشقی در سفر اول خود به تل‌آویو، با مسئولان صهیونیستی از جمله دوری گولد، مدیرکل وزارت خارجه و یواف مورد خای، رئیس دایره مدنی وزارت جنگ و 4 نماینده معارض کنست رژیم صهیونیستی دیدار کرده است.

 

انور عشقی در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی "جروزالم پست" تاکید کرده بود، یکی بودن برخی منافع عربستان و اسرائیل موضوع جدیدی نیست و به شرط پذیرش طرح صلح عربی سال 2002، ریاض برای گشایش سفارتش در تل‌آویو آماده است.

 

این در حالی است که مطبوعات صهیونیستی بارها تاکید کرده بودند که ریاض و تل‌آویو از سال‌ها پیش همکاری اطلاعاتی دارند. از سوی دیگر، عشقی درحالی که تاکید می‌کرد، سفر وی سرزمین‌های اشغالی، موضوعی شخصی است، تحلیلگران تاکید کردند، سفر  مسئول سابق اطلاعات عربستان بدون موافقت ریاض غیر ممکن بوده است.

 

علی‌رغم موج اعتراضات گسترده در میان اعراب در خصوص سفر اول انور عشقی به تل‌آویو، که زمان زیادی از آن نمی‌گذرد، اعلام خبر سفر دوم  نشان می‌دهد که ریاض وی را برای سفر اولش بازخواست نکرده است.