یک قاضی فدرال آمریکا روز گذشته (جمعه) طی حکمی خواستار پاسخگویی هیلاری کلینتون – نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات –  به پرسشهای یک نهاد حقوقی مستقل درباره دلیل استفاده از یک سرور خصوصی ایمیل به عنوان وزیر خارجه آمریکا شد.

 

این موسسه حقوقی که "دیدبان قضایی" نام دارد، به موجب قانون آزادی اطلاعات در آمریکا علیه استفاده کلینتون از یک سامانه ایمیل نامطمئن در زمانی که تصدی وزارت امور خارجه آمریکا را برعهده داشت، شکایت کرده است.

 

قاضی «امت سالیوان» در حکم خود تا 14 اکتبر (23 مهرماه) به موسسه دیدبان قضایی فرصت داده است تا پرسش‌های خود را از کلینتون مطرح کند و به نامزد دموکرات‌ها نیز یک ماه پس از دریافت پرسشها فرصت داده است تا به آنها پاسخ دهد. 

 

دیدبان قضایی در دادخواست خود آورده است که هیلاری کلینتون فراتر از قانون نیست و باید در برابر شبهاتی که درباره علت استفاده از یک سرور خصوصی ایمیل از سوی او ایجاد شده است پاسخگو باشد.

 

پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) ماه گذشته پس از اتمام تحقیقات خود درباره این پرونده، با وجود انتقاد از "بی‌دقتی بیش از حد" کلینتون در کار با سامانه‌های پست الکترونیک، هیچ دادخواستی را علیه او تقدیم دستگاه قضایی آمریکا نکرد. 

 

به همین دلیل، موسسه دیدبان قضایی معتقد است که کلینتون باید برای شفاف‌سازی پرونده خود و در راستای حقی که قانون آزادی اطلاعات برای مردم آمریکا در نظر گرفته است، دلیل استفاده از یک سامانه خصوصی ایمیل را در دوران حضور خود در وزارت امور خارجه آمریکا به مردم آمریکا توضیح دهد.