تقلای «بارزانی» برای خروج از ورشکستگی و انزوا

 مایندگان پارلمان عراق اظهارات مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق درباره اینکه منطقه کردستان راهی جز جدایی از عراق ندارد، کم اهمیت توصیف کردند.

بارزانی در حالی پیشنهاد برگزاری همه پرسی استقلال در منطقه کردستان عراق را داد که سخنگوی دولت منطقه کردستان عراق نیز پیش از این تأکید کرد نیروهای پیشمرگه از مناطقی که آزاد کرده و یا در آینده آزاد خواهند کرد، عقب‌نشینی نمی‌کنند.

 به گفته ناظران منطقه، نیروهای پیشمرگه در برخی از مناطقی که خارج از محدوده منطقه کردستان از دست داعش آزاد کرده‌اند، اقدام به پاکسازی قومیتی کرده و عرب‌ها و ترکمن‌ها را از روستاها و مناطق خود بیرون کرده‌اند.

نمایندگان فراکسیون‌های مختلف سیاسی در پارلمان عراق مواضع اخیر بارزانی را نشانه ورشکستگی سیاسی و در راستای تلاش او برای اعمال فشار بر رقبا در داخل کردستان یا همه عراق و یا حتی منطقه و جهان برای دستیابی به امتیازات تازه ای دانستند.

«جاسم محمد جعفر»، نماینده ائتلاف دولت قانون پارلمان عراق در بغداد اظهار داشت: این اولین و آخرین اظهارات مسعود بارزانی درباره جدایی کردستان عراق نبوده و نخواهد بود، او هر بار که با مساله‌ای در داخل منطقه کردستان عراق مواجه می‌شود، کُردهای عراق را برای تعیین سرنوشت و تشکیل کشور مستقل کردستان تحریک می‌کند و ما به صراحت از این خواسته بارزانی بیزاری می‌جوییم.

وی افزود: خواسته بارزانی شاید در روزهای نخست جدی بود اما مطرح کردن آن طی 14 سال اخیر تاکنون ثابت می‌کند که خواسته او جدی نیست و بارزانی می‌داند که تشکیل کشور کردستان در حال حاضر با مشکلات منطقه‌ای و بین المللی روبرو است.

جعفر گفت: در شرایط کنونی آمریکایی ها و کشورهای اروپایی با خواسته بارزانی همراه نیستند کما اینکه کشورهای منطقه مثل ترکیه، ایران و حتی عراق هم مخالف چنین خواسته ای هستند.

وی با تاکید بر اینکه تشکیل کشور کردستان عراق بدون توافق بین المللی امکان پذیر نیست، گفت: به اعتقاد ما بارزانی با تکرار تهدیدهای خود به دنبال اعمار فشار بر رقبا و امتیازگیری از آنهاست.

از سوی دیگر «حبیب الطرفی»، عضو مجلس اعلای اسلامی عراق نیز در بغداد اظهار داشت: جدایی کردستان عراق  مساله‌ای حقوقی است که قانون اساسی باید درباره آن حکم بدهد.

وی افزود: ما هر آنچه را قانون اساسی عراق برای پاسخ به نیاز و تامین حقوق اقوام عراقی مصوب کرده می پذیریم اما در شرایط حساس، خطرناک و دشوار کنونی عراق به اعتقاد ما پرداختن به مساله جدایی کردستان از عراق آخر و عاقبت خوبی ندارد.

الطرفی افزود: اکنون وقت جدا شدن کردستان عراق نیست بلکه خوب است در مناطق و استان‌ها فعالیت‌هایی در چارچوب آزادی خود برای خدمات‌رسانی و کار داخلی داشته باشند .

نماینده عراقی گفت: بارزانی بیش‌تر از اینکه به دنبال جدایی کردستان عراق باشد قصد اعمال فشار بر بغداد برای رسیدن به بهره و منفعتی دارد.

وی افزود: برادران کُرد عراقی در همه دستگاه‌های قضایی، اجرایی و قانون گذاری کشور حضور دارند بنابراین بخشی از حکومت عراق هستند اما قضیه استقلال کردستان عراق به خودشان مربوط می‌شود و اگر این قضیه به پارلمان برسد نمایندگان به شکل حقوقی و قانونی با آن برخورد می‌کنند.

خالد السراج، تحلیلگر سیاسی و استاد علوم سیاسی عراق در بغداد نیز در این خصوص اظهار داشت: بارزانی طی چند ماه گذشته و به دنبال همپیمانی اتحاد میهنی کردستان با جنبش تغییر متحدان کُرد خود را از دست داده و این یعنی کُردها دیگر حتی در مسائلی که برایشان سرنوشت‌ساز است از بارزانی حمایت نمی‌کنند .

وی افزود: آنها ترجیح می‌دهند که اول اوضاع داخلی کردستان را سر و سامان بدهند قبل از اینکه به گزینه تشکیل دولت به رهبری بارزانی روی آورند امروز برای کُردها توافق بر سر تشکیل حکومت با حضور همه گروه‌های آن مهم‌تر است.

سراج تصریح کرد: دومین مشکل کُردها این است که شرایط منطقه‌ و جهان برای اعلام تشکیل کشور مستقل مناسب نیست و اظهارات بارزانی تنها نشانه ورشکستگی سیاسی اوست.

کارشناس عراقی گفت: بارزانی می‌خواهد ثابت کند به رغم افول قدرت و نفوذ داخلی و خارجی خود همچنان قادر به مانوردهی است.