نگ عربستان صنعت اسلحه سازی آمریکا را شکوفا می کند

 با توجه به قراردادهای بسیار سنگین سعودی ها برای خرید سلاح از آمریکا، با تداوم حملات عربستان سعودی به یمن، صنعت اسلحه سازی آمریکا شکوفا خواهد شد.

 

بر این اساس، «فیلیس بنیس» -- مدیر پروژه جهانی گرایی جدید در موسسه مطالعات سیاسی واشینگتن -- در مصاحبه با شبکه ریل نیوز ضمن اشاره به قراردادهای 60، 190 و 122 میلیارد دلاری فروش سلاح از سوی آمریکا به عربستان سعودی گفت: با توجه به اینکه جنگ یمن به میدان اصلی کاربرد تجهیزات نظامی آمریکا تبدیل شده، هر چه سعودی ها بیشتر از این تسلیحات استفاده کنند، هر چه بمب های بیشتری روی سر کودکان یمنی بریزند، اوضاع صنعت اسلحه سازی بهتر و ‌اقتصاد آمریکا شکوفاتر خواهد شد.

 

متن این مصاحبه که در پایگاه اینترنتی ریل نیوز منتشر شده به شرح زیر است: گروه پزشکان بدون مرز روز جمعه اعلام کرد کارکنان و تجهیزات خود را از شمال یمن خارج خواهد کرد. این تصمیم چند روز پس از کشته شدن 19 نفر در حملات هوایی ائتلاف سعودی به بیمارستانی در این منطقه اتخاذ شد. متأسفانه این حمله، اتفاقی غیرمعمول نیست و دست کم چهارمین بیمارستانی است که در طول یک سال گذشته در یمن مورد هدف بمب افکن های سعودی قرار می گیرد. زمانی که حرف از جنگ در یمن به میان می آید عبارت «ائتلاف به رهبری سعودی ها» فراوان به گوش می رسد. فیلیس بنیس به ما کمک می کند برخی از پیچیدگی های این نبرد را رمزگشایی کنیم. 

 

مجری ریل نیوز در نخستین سؤال از مدیر پروژه جهانی گرایی جدید در موسسه مطالعات سیاسی واشینگتن پرسید: خانم فیلیس، دیده بان حقوق بشر قبلاً حمله به اماکن غیرنظامی، مانند بازارها و بیمارستان ها را محکوم کرده است ولی ما همچنان شاهد حمله ائتلاف سعودی ها با استفاده از تجهیزات آمریکا به غیرنظامیان هستیم. دیده بان حقوق بشر در بیانیه ای گفت: «حملات هوایی در یمن در واقع، حملات غیرقانونی هستند که به صورت عامدانه یا بی محابانه بر ضد غیرنظامیان استفاده می شوند. چند ماهی در صنعا آتش بس برقرار بود، اما مذاکرات صلح با میانجی گری سازمان ملل شکست خورد. دقیقاً‌ چه چیزی باعث شروع مجدد جنگ شد؟»

 

بنیس در پاسخ گفت: مذاکرات صلح حدود 10 روز قبل شکست خورد. درگیری ها هیچ وقت متوقف نشده  اما جریان آن کُند شده بود و زمانی که مذاکرات به شکست انجامید، درگیری ها تشدید شد. حال ما باید به طور شفاف بگوییم که این جنگ، نبردی یک طرفه است. ائتلاف سعودی در واقع یک ائتلاف نیست؛ این ائتلاف، فقط از عربستان سعودی تشکیل شده که تحت حمایت آمریکا و چند کشور غربی دیگر قرار دارد. این در واقع، یک طرح سعودی است. کسانی که در این جنگ هزینه می پردازند، مردم عادی یمن هستند که تاوان آن را می دهند. از میان افراد بسیار زیادی که در این جنگ کشته شده اند - حدود 6500 نفر - بیشتر آنها کودک بوده اند.

 

وی افزود: بر اساس آمارهای سازمان ملل، ‌بویژه یونیسف،‌ 60 درصد این کودکان به دست سعودی ها کشته شده اند. سعودی ها از سلاح ها، هواپیماها و بمب های ما (آمریکا) استفاده می کنند. بنابراین جای تعجب ندارد که در نظرسنجی که حدود یک سال پیش در یمن برگزار شد، 82 درصد از مردم این کشور، آمریکا را دشمن اصلی خود می دانستند. این پاسخ، ‌غیرمنتظره نیست. آنها می دانند که این سلاح ها از کجا به دست سعودی ها می رسد.

 

گوینده شبکه تلویزیونی اینترنتی ریل نیوز همچنین پرسید: درست است، گزارش های مفصلی، بویژه از خبرنگاران میدانی در این باره تهیه شده است. به نظر من بی بی سی هیچ گزارش تحقیقی از آنجا تهیه نکرده است، جایی که پُر است از ترکش های موشک، خمپاره و سایر تجهیزات ساخت آمریکا. این نکته مرا به سمت سؤالی که می خواهم مطرح کنم سوق می دهد، زیرا اوایل ماه جاری، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد می خواهد یک قرارداد فروش تسلیحات نظامی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار با عربستان سعودی امضاء کند. چرا آمریکا به حمایت خود از سعودی ها در این بمباران هوایی یمن ادامه می دهد؟

 

بنیس در پاسخ گفت: دلیل این مسئله، به صنعت اسلحه سازی ارتباط دارد. قرارداد فروش سلاح به ارزش یک و نیم میلیارد دلار به عربستان سعودی، در کنگره در حال بررسی است و اقدامات و اعتراضات و تلاش هایی در حال شکل گیری است تا اعضای کنگره مانع تحقق این قرارداد شوند یا دست کم،‌ آن را تا انجام تحقیقات بیشتر به تأخیر اندازند. این قرارداد تسلیحاتی عمدتاً شامل فروش تانک و نفربرهای زرهی می شود. اما این فروش بخشی از فرایند گسترده فروش تسلیحات نظامی آمریکا به عربستان سعودی است که از مدت ها قبل آغاز شده است. در سال 2010، قرارداد بی سابقه و تاریخی 60 میلیارد دلاری فروش سلاح با عربستان سعودی امضاء شد.

 

وی افزود: به گفته بیل هارتونگ، که بهتر از هر کس دیگری بر این فروش ها نظارت دارد، در سال نخستِ دولت اوباما، توافقنامه هایی با عربستان سعودی امضاء شد که بر مبنای آن این کشور پادشاهی مجموعاً بالغ بر 190 میلیارد دلار صرف خرید سلاح و آموزش نیروهای ارتش خود کرد. سال گذشته نیز قراردادی به ارزش 122 میلیارد دلار امضاء شد که شامل فروش تانک ‌و بمب خوشه ای به سعودی ها می شد؛ استفاده از  بمب های خوشه ای بر اساس یکی از مهم ترین معاهده های بین المللی ممنوع هستند و آمریکا نیز این معاهده را امضاء کرده است. 

 

بنابراین، این یک واقعیت است. سعودی ها بزرگ ترین خریدار تسلیحات نظامی آمریکا و صنعت اسلحه سازی آمریکا هستند. با توجه به رقابت عربستان سعودی و ایران،‌ ما به تأثیر نگرانی‌های آمریکا در مورد بیم و هراس سعودی‌ها از توافق هسته ای آمریکا و ایران نیز باید نگاه کنیم. البته این توافق میان ایران و آمریکا نبود بلکه شش کشور دیگر در آن مشارکت داشتند که همگی اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و قدرت هسته ای هستند؛ آمریکا، روسیه، چین،‌انگلیس و فرانسه به اضافه آلمان؛ ضمن اینکه مذاکرات با اتحادیه اروپا به عنوان یک کُل صورت گرفت و این یعنی 28 کشور دیگر. زمانی که این توافق امضاء شد، دولت سعودی از آن بسیار ناخشنود بود و مدعی شد که این توافق آنها را در معرض خطر بزرگ تری قرار می دهد. جنگ یمن به میدان اصلی استعمال تجهیزات نظامی آمریکا تبدیل شده است. بنابراین، هر چه سعودی ها بیشتر از این تسلیحات استفاده کنند، هر چه بمب های بیشتری روی سر کودکان یمنی بریزند و آنها را بکشند، اوضاع صنعت تسلیحاتی آمریکا بهتر خواهد بود و در نتیجه وضع مالی آمریکا بهتر خواهد شد. بنابراین دولت اوباما،‌در حالی که از نقض حقوق بشر، نقض قوانین جنگ یا نقض قوانین بین المللی می نالد، اما هیچ کاری در عمل انجام  نداده تا بر سعودی ها فشار آورد به این جنگ و به این حملات پایان دهد.