آمریکا و کره جنوبی از امروز دوشنبه مانور نظامی دو هفته‌ای "نگهبان آزادی اولچی" را با حضور نزدیک به  50 هزار نیروی کره‌ای و 30 هزار سرباز آمریکایی آغاز کردند. در پی آغاز این مانور نظامی ارتش خلق کره شمالی با بیان اینکه این مانورهای نظامی به رهبری آمریکا علیه تمامیت ارضی پیونگ یانگ است، در بیانیه‌ای هشدار داد: هر گونه اقدام خطرناک تحریک آمیز باعث بروز جنگ هسته‌ای خواهد شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری مرکزی پیونگ یانگ، به نوشته این بیانیه، "جنگ طلبان هسته‌ای باید این مساله را در ذهن به خاطر بسپارند که هر گونه نشانه‌ای از خصومت در زمین، هوا و دریا عیله تمامیت ارضی کره شمالی با جنگ هسته‌ای پیش دستانه از سوی کره شمالی به خاکستر تبدیل خواهد شد."

مانور نظامی سالانه آمریکا و کره جنوبی برای آموزش نظامی سربازان دو کشور در میدان نبرد در برابر سناریوی تجاوز به کره جنوبی طراحی شده است. سئول و واشنگتن اعلام کرده‌اند که این مانور نظامی "کاملا تدافعی" است.

در گذشته نیز، پیونگ‌یانگ، واشنگتن را به تلاش برای تجاوز به کره شمالی متهم کرده و اعلام کرده بود، در صورت مشاهده "کوچکترین اقدام تحریک آمیز" از سوی آمریکا، جنگ اتمی را علیه این کشور به راه می‌اندازد