شهر حسکه، مرکز استان حسکه در شمال شرق سوریه یک هفته است که شاهد درگیری میان کردها با ارتش سوریه است.

پیشتر نیروهای امنیت داخلی کردها (آسایش) بر مناطق شمالی، غربی و شرقی تسلط داشتند و سایر قسمتهای شهر تحت کنترل نیروهای دفاع ملی وابسته به ارتش سوریه بود.

هر چند تاکنون چندبار از جمله در مارس و می گذشته میان دو طرف در حسکه درگیری پیش آمده بود، اما درگیری که از یک هفته گذشته آغاز شد، رنگ و بوی دیگری داشت تا جایی که ارتش سوریه برای اولین بار ناچار شد با جنگنده مواضع آسایش را بزند.

آتش‌بسی که سه روز پیش با میانجیگری ارتش سوریه با حضور طرف‌هایی از ارتش سوریه و کردها در فروگاه قامشلی به دست آمد، با لجاجت نیروهای آسایش شکسته شد.

درحالی که آتش‌بس سه ساعت بود،‌ آغاز شده بود، برخی منابع گفتند که برخی سران آسایش اصلا قصد توقف درگیری ندارند و بر درگیری و تصرف مواضع ارتش سوریه در حسکه اصرار می‌ورزند.

طبق گزارش‌های خبری، در نتیجه درگیری‌های یک هفته گذشته، کردها بر حدود 90 درصد شهر مسلط شده‌اند و هرچند بالگردهای ارتش در آسمان پرواز می‌کنند، اما مواضع کردها را هدف نمی‌گیرند.

روزنامه السفیر امروز فاش کرد، «عربستان هم وارد معرکه حسکه شده و کردها را تشویق کرده تا جبهه نبرد با ارتش سوریه را مشتعل کنند. عربستان به کردها کانال زده و از آنان خواسته تا ارتش سوریه را دچار فرسایش کنند».

السفیر نوشت: عربستان طی چند روز گذشته پیشنهادی به یگان‌های حمایت مردمی کُرد داده مبنی بر اعطای پول و سلاح برای اینکه نبرد با ارتش سوریه در حسکه را ادامه دهند. منابع مطلع گفتند که این پیشنهاد از کانال رسمی و در نشستی با حضور نمایندگان دو طرف ارائه شده است.

این منابع می‌گویند، اولین بار نیست که عربستان تلاش می‌کند به کردها در سوریه نزدیک شود. عربستان پیشتر هم پیشنهادهایی به یگان‌های حمایت مردمی کُرد داده بود به این شرط که توافق آتش‌بس با ارتش سوریه را بشکنند و در همه مناطقی که حضور دارند با ارتش سوریه بجنگند.

این اتفاقات در حالی در حسکه رخ می‌دهد که کردهای سوریه پس از آزاد کردن شهر منبج با کمک آمریکا، قصد داشتند به سوی شهر بالادستی آن یعنی «جرابلس» بروند اما به نظر می‌رسد آمریکا هنوز با این کار موافق نیست زیرا ترکیه بخشی از افراد مسلح عضو ارتش آزاد را که در خاکش آموزش دیده‌اند به نزدیکی این شهر در مرز خود گسیل کرده تا مانع تسلط کردها بر این شهر شود .

همین تعلل آمریکا برای کردها سوال‌برانگیز است. منابع کردی می‌گویند بر خلاف همکاری فعلی آمریکا و کردها در شمال سوریه که منجر به آزادسازی شهر منبج در شمال شرق استان حلب شد، اما تناقضهای متعددی بین دو طرف وجود دارد که آمریکا تلاش می‌کند در مرحله کنونی بروز نکند.

در همین خصوص منابع مطلع به السفیر لبنان گفتند که «داعش» اکنون هدف مشترک دو طرف است و آمریکا تلاش میکند توافقهایی را با طرف کردی امضا کند اما طرف کردی چون ملاحظاتی دارد، تاکنون هیچ توافقنامه‌ای را امضا نکرده است و این سبب شده که آمریکا هیچ حمایتی نکند مگر اینکه در مقابل آن بهایی سیاسی، نظامی یا امنیتی طلب کند.