حجم بدهی‌های ناشی از وام دانشجویی در آمریکا دومین منبع بدهی‌های خانواده‌های این کشور است. تا پایان سال 2015 میلادی، حجم بدهی‌های ناشی از وام‌های دانشجویی در آمریکا از 1.3 تریلیون دلار عبور کرد. طبق گزارش‌ بانک مرکزی این کشور، میانگین میزان بدهکاری دانشجویان آمریکایی طی یک دهه گذشته از 18 هزار و پانصد دلار به 29 هزار دلار افزایش یافته است. این در حالی که تنها سه سال پیش از آن، یعنی در اوایل سال 2012 میلادی، میانگین بدهی هر دانشجو بابت وام دانشجویی حدود 24 هزار و سیصد دلار بود.

تا پایان سال 2013، تعداد کسانی که بدهی قابل توجهی بابت وام دانشجویی داشته‌اند حدود 37 میلیون نفر بوده است. حدود یک چهارم این 37 میلیون نفر بدهی‌شان کمتر از 28 هزار دلار است. حدود 3 درصد، بدهی‌شان بیش از 100 هزار دلار و کمتر از 1 درصد، یعنی حدود 167 هزار نفر بدهی‌شان بابت وام دانشجویی بیش از 200 هزار دلار است.

همچنین حدود 14 درصد دانشجویان بدهکار که حدود 5.4 میلیون نفر می‌شوند، دستکم موعد انقضای پرداخت یکی از اقساط بدهی آن گذشته است.

در حال حاضر وام‌های دانشجویی پس از بدهی‌های ناشی از وام‌های رهن و خرید املاک در آمریکا، بزرگترین منبع بدهی‌های خانواده‌های این کشور است. در واقع در سال 2010 بود که برای اولین بار بدهی‌های ناشی از وام‌های دانشجویی از بدهی‌های مرتبط با کارت‌های اعتباری فراتر رفت.

محاسبات نشان می‌دهد که بدهی‌های دانشجویی در آمریکا طی هر ثانیه بیش از 2700 دلار افزایش می‌یابد، یعنی سالانه مبلغی در حدود 86 میلیارد دلار به حجم این بدهی‌ها افزوده می‌شود.

یگی از دلایل اصلی افزایش سرسام‌آور میزان بدهی ناشی از وام دانشجویی طی دهه گذشته، افزایش شهریه دانشگاه‌های عمومی و دولتی بوده است. در واقع دانشگاه‌های عمومی و دولتی طی سال 2012 میلادی شهریه دانشجویان را 27 درصد افزایش دادند، که تنها 20 درصد آن مابه‌ازای تورم بوده است. دانشجویان آمریکایی اگر در دانشگاه‌های عمومی ایالت محل سکونت خود پذیرفته شوند، سالانه باید 8400 دلار شهریه بپردازند. اما اگر در دانشگاه‌های عمومی خارج از ایالات محل سکونت خود پذیرفته شوند، میزان شهریه سالانه پرداختی‌شان برابر با 19 دلار است.

طی 20 سال منتهی به سال 2012 میلادی، هزینه دانشگاهی سالانه 1.6 درصد بیش از نرخ تورم افزایش یافته است. همچنین هزینه پرداختی دولت برای هر دانشجو طی سال‌های 2007 تا 2012 تا 27 درصد کاهش یافت.

البته طی سال‌های 1999 تا سال 2011، تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در آمریکا از 15.2 میلیون به 20.4 میلیون دانشجو افزایش یافت.

بلومبرگ نیز در سال 2014 گزارش داد که طی دهه گذشته بیشترین میزان افزایش در میزان بدهی‌های دانشجویی ایجاد شده است. به‌گونه‌ای که بدهی ناشی از وام دانشجویی سالانه 14 درصد افزایش داشته است و از رقم 364 میلیارد دلار در سال 2004 به 966 میلیارد دلار در سال 2012 افزایش یافته است.

بررسی جزئیات اطلاعات مرتبط نشان می‌دهد دانشجویانی که برای پرداخت شهریه دانشگاه‌های «انتفاعی» یا دانشکده‌های محلی (برای کسب مدرک کاردانی) بدهکار می‌شوند، در بلند مدت نیز درآمد کمتری دارند، به گونه‌ای که سالانه به طور میانگین 22 هزار دلار درآمد دارند. از طرف دیگر، مشاهده می‌شود که اکثر دانشجویان وام‌گیرنده طی سال‌های اخیر، در رده‌های سنی بالاتری بوده و در دانشگاه‌های «انتفاعی» یا دانشکده‌های محلی (برای کسب مدرک کاردانی) ثبت نام کرده‌اند. ترکیب این دو مسأله همراه با افزایش نرخ شهریه‌های دانشگاهی طی سالیان گذشته و کاهش بودجه دولت برای بخش آموزش، همگی در افزایش حجم کلی بدهی‌های ناشی از وام‌های دانشجویی اثر داشته است.