فرانسه: شورای امنیت علیه دولت سوریه اقدام کند

«ژان مارک آیرو» وزیر امورخارجه فرانسه امروز پنج‌شنبه اعلام کرد، پس از آنکه کمیته تحقیقات سازمان ملل به این نتیجه رسیده که نیروهای دولت سوریه مسئول دو حمله شیمیایی در این کشور هستند، شورای امنیت باید «واکنش قاطعی» در این رابطه داشته باشد.

سازمان ملل متحد و سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی در گزارشی محرمانه که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده دولت سوریه را به انجام دو حمله شیمیایی متهم کرده‌اند. این خبر بامداد امروز پنج‌شنبه منتشر شده بود.

گزارش مورد نظر ادعا کرده بالگردهای نیروی هوایی سوریه در تاریخ‌های 21 آوریل سال 2014 و 16 مارس 2015، به ترتیب در  روستای «تلمنس» در استان ادلب سوریه و شهر «سرمین» در شمال غرب این کشور بمب‌های حاوی مواد سمی پرتاب کرده‌اند.  

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، وزیر خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مقامات سوری در سال 2013 تحت فشار بین المللی موافقت کرده بودند تا استفاده از تسلیحات شیمیایی تحریم شود... اما تحقیقات اخیر نشان داد که رژیم دمشق در بدتر کردن اوضاع در سوریه نقش مهمی ایفا کرده است».

وی افزود: «فرانسه خواستار پاسخی از سوی شورای امنیت است که با جدیت این مسئله تناسب داشته باشد. شورای امنیت نباید از بار مسئولیت‌هایش شانه‌ خالی کند و فرانسه نیز با شرکای خود در این خصوص همکاری خواهد کرد».

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است هفته آینده درباره این گزارش بحث و تبادل نظر کنند. بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد گفته گزارش مورد نظر بعد از این نشست علنی خواهد شد.

منابع دیپلماتیک فرانسه اعلام کردند که پاریس قصد دارد از گزارش تسلیحات شیمیایی برای تحت فشار گذاشتن شورای امنیت برای ارائه قطعنامه‌ای علیه روسیه، به عنوان حامی کلیدی بشار اسد در سوریه استفاده کند تا مسکو را مجبور کند که بپذیرد متحدش در خاورمیانه از تسلیحات ممنوعه استفاده کرده است و در نتیجه از نفوذش برای حمایت از آتش‌بس پایدار در سوریه استفاده کند.