وقوع انفجار در مقر پلیس ترکیه/ 73 کشته و زخمی

شبکه تلویزیونی ان تی وی ترکیه روز جمعه از وقوع انفجار در مقر پلیسی در منطقه جیزره در استان شیرناک در جنوب شرق ترکیه خبر داد.

 

به گفته منابع بیمارستانی،  انفجار در این شهر کرد‎نشین دستکم 9 کشته و 64 زخمی برجای گذاشته است.

 

وقوع انفجار در مقر پلیس ترکیه/ 26 کشته و زخمی تا این لحظه

 

مناطق کردنشین ترکیه در ماه‌های اخیر صحنه ناآرامی بوده است. در پی لغو آتش بس شکننده دو ساله میان ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان کرد در تابستان 1394، درگیری‌ها در مناطق کرد‎نشین شدت گرفته است.

 

این انفجار در حالی روی داده است که نیروهای ویژۀ ترکیه روز چهارشنبه با همراهیِ تانک‌های ارتشِ این کشور با پشتیبانیِ جنگنده‌های ائتلاف تحتِ امرِ امریکا عملیاتی را برای پاکسازیِ مناطق مرزی از آن ‌چه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور، «تروریست‌‎های داعش و پیکارجویان کُردِ حزب اتحاد دموکراتیک کردستان» می‌داند، آغاز کرد.

 

ترکیه همچنین با پشتیبانیِ شبه‌نظامیانِ گروه موسوم به «ارتشِ آزاد سوریه» که از گروه‎‏‌های معارض دولت سوریه است، آن‌ها را به سمت شهر جرابلس در شمال کشور سوریه گسیل داشت.

 

دمشق روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای مداخلۀ نظامیِ ترکیه را در سوریه محکوم کرد و آن را نقض آشکارِ حاکمیتِ سوریه دانست. وزارت امور خارجۀ سوریه اعلام کرد هدف ترکیه مبارزه با گروه تروریستی داعش نیست، بلکه آنکارا می‌خواهد گروه‎های تروریستیِ دیگر را جایگزین داعش در این کشور کند.