نومحـافظه‌کاران در اردوگـاه هیلاری

به گزارش رویترز در تازه‌ترین نظرسنجی که از سوی موسسه رویترز صورت گرفته است هیلاری کلینتون همچنان با 5 امتیاز اختلاف از ترامپ بالاتر است اما این نظرسنجی نشان می‌دهد که دونالد ترامپ توانسته است به فاصله یک هفته، خود را بالاتر بکشد و 7 امتیاز دیگر به دست آورده است. در تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته هیلاری کلینتون با 41 درصد نسبت به ترامپ 36 درصدی بالاتر قرار گرفته است. این در شرایطی است که 23 درصد هم گفته‌اند یا رای نمی‌دهند یا ترجیح می‌دهند به گزینه دیگری رای بدهند. کلینتون، وزیر سابق امور خارجه ایالات‌متحده چند صباحی است که بالاتر از غول املاک و مستغلات ایالات‌متحده قرار گرفته و در نظرسنجی‌ها دست برتر را دارد. در ماه ژوئیه نیز میزان حامیان او بین 41 تا 45 درصد از نظرسنجی شوندگان بوده است.

 

هفته گذشته ترامپ، هیلاری کلینتون را متهم کرد اقداماتی که وی در دوران وزارت امور خارجه انجام داده، تحت تاثیر کمک‌هایی بوده که وی برای بنیاد خود دریافت می‌کرده است. هر چند این موضوع با واکنش تند هیلاری کلینتون مواجه شد و وی این موضوع را به شدت تکذیب کرد اما احتمال دارد این موضوع موجب شود فاصله ترامپ با وی کمتر شود.

ترامپ از ابتدای هفته گذشته حملات خود را علیه هیلاری کلینتون افزایش داده است. او همچنین با اعلام اینکه هیلاری کلینتون با استفاده از یک ایمیل شخصی در وزارت امور خارجه امنیت آمریکا را به خطر انداخته است دوباره حملات خود را علیه نامزد دموکرات‌ها سازماندهی کرد. هفته گذشته دادگستری آمریکا اجازه داد تا 15 هزار ایمیل دیگر که از این کاربری شخصی استفاده شده، مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد. همین موضوع دوباره به ترامپ فرصت مانور جدید داده است.

در این میان اما یک نظرسنجی کوچک دیگر که از سوی رویترز و Ipsos انجام شده نشان می‌دهد که هیلاری کلینتون در آن نظرسنجی هم بالاتر از سایر رقبا قرار دارد. در این نظرسنجی نامزد دموکرات‌ها با 39 درصد و نامزد جمهوری‌خواهان با 36 درصد در رده‌های اول و دوم قرار گرفتند. در رده بعدی نامزد لیبرتارین‌ها یعنی گری جانسون 7 درصد و نامزد حزب سبز، جیل استاین با 3 درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

 

ولفوویتز به هیلاری رای می‌دهد

جمهوری‌خواهانی که گرایش‌های نومحافظه‌کارانه دارند، ترجیح می‌دهند بین ترامپ و هیلاری کلینتون به نامزد دموکرات‌ها رای بدهند. تاکنون چند نفر از محافظه‌کاران به صراحت اعلام کرده‌اند در انتخابات هشتم نوامبر به هیلاری کلینتون رای خواهند داد اما اینکه معمار جنگ عراق، پل ولفوویتز از هیلاری کلینتون به‌طور نسبی حمایت کند، نشانگر آن است که اعتماد محافظه‌کاران به ترامپ کمتر است. به گزارش لس‌آنجلس‌تایمز، پل ولفوویتز، یکی دیگر از چهره‌های سرشناس حزب جمهوری‌خواه است که اعلام کرده به‌جای دونالد ترامپ به رقیب دموکرات او رای می‌دهد. ولفوویتز، 72 ساله که در دولت جورج دبلیو بوش به‌عنوان معاون وزیر دفاع خدمت می‌کرد، از جمله اصلی‌ترین مشوق‌های بوش برای حمله به عراق و دستگیری صدام حسین بود. نکته‌ای که ولفوویتز و کلینتون را به هم متصل می‌کند، موافقت هر دوی آنها با جنگ عراق است چرا که در سال 2002 هیلاری کلینتون در مقام سناتور نیویورک با حمله به عراق موافقت کرده بود. با این اعلام نظر پل ولفوویتز، او هم به جمع گروهی از مقام‌های رسمی دولت‌های گذشته جمهوری‌خواهان می‌پیوندد که از حمایت از ترامپ سرباز زده‌اند و حتی برخی از آنها گفته‌اند به کلینتون دموکرات از حزب رقیب رای می‌دهند.

در این میان حضور مایکل بلومبرگ در کنوانسیون دموکرات‌ها یک نقطه عطف برای این حزب به حساب می‌آید.

با پیوستن پل ولفوویتز به اردوگاه هیلاری کلینتون به نظر می‌رسد نومحافظه‌کاران زمان جورج دبلیو بوش رغبت بیشتری به نامزد دموکرات‌ها دارند. ریچارد آرمیتاژ، جان بولتون، کاندولیزا رایس و دونالد رامسفلد در کنار پل ولفوویتز، حلقه نومحافظه‌کاران را تشکیل می‌دادند و حمایت یکی از افراد این حلقه حاکی از آن است که آنها ترامپ را نامزد شایسته حزب خود نمی‌دانند.