روزنامه رای الیوم در گزارش خود به قلم زهیر اندراوس به دیدگاه فرماندهان و محافل نظامی و پژوهشی رژیم صهیونیستی درباره سیر نبرد با حزب الله در طول دهه های اخیر و توانمندیهای این حزب پرداخت و نوشت: ژنرال عاموس یادلین رئیس مرکز تحقیقات امنیت اسرائیل به مناسب گذشت یک دهه از جنگ دوم لبنان، به تشریح روند نبردها بین حزب الله و اسرائیل تا سال 2006 میلادی پرداخت.

رای الیوم افزود: این روند باعث موفقیت حزب الله در ایجاد معادله بازدارندگی شد و دست و پای ارتش اسرائیل را بست و به مقاومت حاشیه مانور بیشتری در رویارویی با اسرائیل داد که منجر به آزادسازی جنوب لبنان در سال 2000 میلادی شد.

یادلین رئیس سابق واحد اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل (امان) در مطالعات خود چند موضوع را بررسی کرد. این موضوعات درباره مسیر حرکتی حزب الله و توانمندی آن در تحقق اهداف بازدارندگی بود.

یادلین گفت: اسرائیل فکر می کرد که تحولات منطقه ای و بین المللی به تضعیف حزب الله منجر خواهد شد. حوادث یازدهم سپتامبر و بدنبال آن حمله به عراق در سال 2003 میلادی و نیز قطعنامه 559 شورای امنیت که خواهان خلع سلاح حزب الله با عنوان انحلال همه شبه نظامیان در لبنان بود، از جمله تحولات اساسی بود که این برداشت اسرائیل را تقویت کرد اما بعدا نادرستی و شکست آن آشکار شد.

یادلین فاش کرد: بعد از ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان در سال 2005 میلادی و خروج ارتش سوریه از لبنان، اینگونه تصور شد که حزب الله در مقابل افزایش نیروهای طرفدار غرب در لبنان، ضعیف شده است. این امر این برداشت را در نزد اسرائیل بوجود آورد که امور در مسیر صحیح خود به پیش می رود و حزب الله به طور خودکار از هم خواهد پاشید.

اما در واقعیت، به گفته یادلی، عکس این امر روی داد و به جای اینکه حزب الله تضعیف شود، قدرتش بیشتر تقویت شد و بدون محدودیت، موشک های دوربرد از دولت سوریه دریافت کرد.

یادلین گفت: فرماندهی ارتش اسرائیل در تل آویو، حزب الله را خوب می شناسند و به این یقین رسیده اند که ورود زمینی به لبنان هزینه بر و بدون دستاوردهای روشنی خواهد بود و لذا مجالی برای بازگشت به این کشور نیست.

وی ارزیابی را که تل آویو داشت، اینگونه خلاصه کرد که "این احساس وجود داشت که فاکتور زمن به نفع ما عمل می کند زیرا ما قدرت بسیار زیادی داریم و بیشترین قدرت را برای تحمل شرایط داریم و مسلح تر هستیم و سازمان کوچکی نظیر حزب الله در نهایت به نقطه شکستن خواهد رسید اما وضعیت اینگونه نبود".

یادلین گفت: حزب الله در صدر فهرست تهدیدها علیه اسرائیل قرار دارد. مقیاس این امر، میزان مواد منفجره ای است که طرف مقابل می تواند بر سر اسرائیل فرو بریزد و نیز عمق راهبردی آن است.

وی افزود: حزب الله تنها طرفی است که در طول پنج سال اخیر تضعیف نشده است و به مسلح شدن خود به موشک های دور برد ادامه می دهد.

یادلین گفت: حزب الله به موشک های یاخونت دست یافته است.