ترامپ خودش هم به بنیاد کلینتون کمک مالی کرده است!

 در حالیکه دونالد ترامپ – نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا – طی هفته‌های اخیر، رقیب دموکرات خود هیلاری کلینتون را به دلیل مالکیت خانوادگی "بنیاد کلینتون" و دریافت کمک‌های داخلی و خارجی به شدت مورد انتقاد قرار داده و او را در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، وامدار کمک‌های دیگران معرفی کرده است، اکنون گفته می‌شود خود او نیز در گذشته به بنیادی که اکنون آن را فسادانگیز می‌داند کمک کرده است.

 

«دیوید پلوفی» مدیر ستاد انتخاباتی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری گذشته روز یکشنبه (دیروز) در گفتگو با شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز با تاکید بر اینکه بنیاد کلینتون در زمینه اقدامات بشردوستانه و مقابله با بیماری‌هایی مانند ایدز و مالاریا در سراسر جهان فعالیت می‌کند، برای اولین بار از ارتباط نامزد جمهوری‌خواهان با این بنیاد پرده برداشت.

 

وی در ادامه با اشاره به شبهاتی که از سوی ستاد انتخاباتی ترامپ درباره احتمال فشار سیاسی افراد و دولت‌های کمک‌کننده به بنیاد کلینتون بر نامزد انتخاباتی دموکرات‌ها در صورت پیروزی او در انتخابات مطرح شده است، تصریح کرد خود ترامپ نیز در سال 2009 مبلغ 100 هزار دلار به این بنیاد کمک کرده است.

 

البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که این پول شخصاً از سوی ترامپ اهدا نشده و از طریق بنیاد تحت مالکیت او (بنیاد ترامپ) به بنیاد کلینتون پرداخت شده است؛ اما این مسئله در هر صورت تغییری در اصل ماجرا ایجاد نمی‌کند. فهرستی که بنیاد کلینتون همه ساله از افراد، نهادها و دولت‌های کمک‌کننده منتشر می‌کند نیز کمک بنیاد ترامپ به بنیاد کلینتون را تایید می‌کند.

 

در فهرست کمک‌کنندگان مالی بنیاد کلینتون، نام «ایوانکا ترامپ،» دختر ترامپ، و «چارلز کوشنر،» پدر همسر او، نیز به چشم می‌خورد که طی سالهای اخیر به ترتیب بین 5 تا 10 و 250 تا 500 هزار دلار به این بنیاد کمک کرده‌اند. 

 

ترامپ با کمک مالی 100 هزار دلاری خود به بنیاد کلینتون نام خود را در تقریباً در صدر فهرست کمک‌کنندگان قرار داده است؛ چراکه 85.5 درصد از 300 هزار فرد و نهادی که تاکنون نام آنها در فهرست کمک‌کنندگان قرار گرفته است، کمتر از 250 دلار به این بنیاد کمک کرده‌اند. 

 

البته با همین مبالغ اندک، بنیاد کلینتون که از سوی بیل کلینتون رئیس جمهور اسبق آمریکا تاسیس شد تا امروز حدود 800 میلیون دلار کمک مالی جمع‌آوری کرده است. کمک‌هایی که برخی از آنها از مرز یک میلیون دلار نیز فراتر رفته‌اند. 

 

طبق اطلاعات بدست آمده، بنیاد ترامپ در سال 2009 جمعاً مبلغ 926750 دلار به حدود 40 سازمان و نهاد خدماتی کمک کرده است که در این میان، بنیاد کلینتون با دریافت 100 هزار دلار، بیشترین سهم را از کمک مالی او برده است.

 

ستاد انتخاباتی ترامپ نیز روز گذشته کمک مالی 100 هزار دلاری بنیاد ترامپ به بنیاد کلینتون را تایید کرد.

 

به گزارش فوربز، بنیاد ترامپ از سال 2009 تا 2013 حدود 5.5 میلیون دلار به 298 موسسه و نهاد خیریه کمک مالی اهدا کرده است.