آمریکا به امارات سامانه موشکی می فروشد

آمریکا اعلام کرده که قصد دارد سامانه موشکی «تاد» را به امارات متحده عربی بفروشد.

به نوشته وبگاه «دیفنس ورلد» شرکت «لاکهید مارتین» برنده  قرارداد 7 میلیون دلاری به امارات متحده عربی در زمینه فروش سامانه دفاع موشکی تاد شده است.

وزارت دفاع آمریکا در این زمینه اعلام کرده است که ارزش این قرارداد از 407 تا 414 میلیون دلار افزایش یافته است.

تاد، سامانه موشکی ضد بالستیک است. موشک این سامانه کلاهک حمل نمی‌کند بلکه با انرژی جنبشی موشک دشمن را نابود می‌کند. برد رادار این سامانه 1000 کیلومتر، برد عملیاتی موشک 200 کیلومتر، سقف پرواز 150 کیلومتر و سرعت آن 10٬080 کیلومتر بر ساعت است.

نشریه تخصصی «جینز دیفنس» نیز چندی قبل در گزارشی از افزایش بودجه نظامی  کشورهای حاشیه خلیج فارس چون عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر خبر داد.

بر اساس این گزارش، پیش‌بینی می‌شود که هزینه‌های امور دفاعی غرب آسیا تا  قبل از خاتمه سال 2020 به 180 میلیارد دلار برسد. این در حالی است که این رقم در سال 2014 برابر با 160 میلیارد دلار بود که البته در سال گذشته به خاطر مشکلات مالی اعراب بابت افت بهای نفت، این رقم نیز کاهش یافت.

«کرگ کفری» تحلیلگر جینز دیفنس گفت: «در حالی که آمریکا به سوی آسیا چرخش کرده و با لغو تحریم‌های ایران، شاهد فعالیت بیشتری از سوی کشورهای غرب آسیا هستیم و احتمالا بودجه دفاعی آن‌ها در چشم انداز 5 ساله افزایش می‌یابد.»

جینز دیفنس نوشته است: عربستان سعودی بزرگترین صادر کننده نفت خام، نیز بودجه نظامی‌اش از 48 میلیارد دلار در سال  گذشته به 52 میلیارد دلار در سال 2019 خواهد رسید. بودجه نظامی این کشور یکی از بزرگترین‌ها در جهان می‌باشد.

کفنی درباره جاه طلبی‌های نظامی عربستان گفت: «انتظار می رود که هزینه نظامی عربستان سعودی تا خاتمه دهه جاری بیش از فرانسه و روسیه شود.»

 در انتهای این مطلب آمده است: «انتظار می‌رود امارات متحده عربی بودجه نظامی خود را تا قبل از خاتمه سال 2020 به بیش از 20 میلیارد دلار برساند و قطر نیز به طور محتمل  تا همان زمان این رقم را به 5.5 میلیارد دلار خواهد رسانید. این در حالی است که انتظار می‌رود بودجه نظامی عراق، یمن، عمان و بحرین در 5 سال بعد کاهش یابد.