تلاشهای بی‌وقفه کلینتون برای مناظره انتخاباتی با ترامپ

 مشاوران هیلاری کلینتون – نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا – به سراغ نویسنده اصلی کتاب "هنر معامله" ترامپ رفته‌اند تا نامزد دمکرات‌ها در اولین مناظره ریاست جمهوری امسال با دست پر به مصاف نامزد جمهوری‌خواهان برود.

 

«تونی شوارتز» چندی پیش در گفتگو با رسانه‌ها زوایای ناشناخته‌ای را از زندگی و خصوصیات شخصی ترامپ بازگو کرد و ضمن ابراز پشیمانی از نوشتن کتاب هنر معامله، اذعان کرد آنچه که سالها پیش در این کتاب درمورد ترامپ نوشته است، واقعی نیست.

 

ستاد انتخاباتی کلینتون همچنین تیمی از روانشناسان خبره را به خدمت گرفته است تا با مطالعه ویژگی‌های شخصیتی ترامپ، نحوه پاسخدهی او به حملات کلینتون و برخورد احتمالی او با رقیب زن خود را در یک مناظره انتخاباتی تمام‌عیار پیش‌بینی کنند. 

 

علاوه بر این، مشاوران کلینتون در حال تحلیل عملکرد ترامپ در مناظره‌های انتخاباتی داخلی حزب جمهوری‌خواه هستند تا به خوبی بتوانند نقاط ضعف و قوت او را شناسایی کنند.

 

همچنین گفته می‌شود اعضای ارشد ستاد انتخاباتی کلینتون به دنبال یافتن بدل ترامپ یا فردی با نزدیکترین خصوصیات شخصیتی به وی هستند تا با برگزاری چند مناظره آزمایشی با وی، عملکرد کلینتون در مناظره واقعی با ترامپ را بسنجند. 

 

از سوی دیگر، در حالیکه تیم کلینتون به سختی در حال آماده کردن خود برای مناظره‌های انتخاباتی است، تیم ترامپ به نظر چندان برای این رویداد بزرگ، برنامه‌ریزی‌شده عمل نمی‌کند. منابع نزدیک به ستاد انتخاباتی نامزد جمهوری‌خواهان می‌گویند ترامپ طی هفته‌های اخیر جلسات زیادی در این خصوص با مشاوران خود داشته است؛ اما به هیچ وجه حوصله تمرین‌های تئاتری و طاقت‌فرسا را برای مواجهه رو در رو با کلینتون ندارد.

 

به اعتقاد کارشناسان، کلینتون و ترامپ رویکرد کاملاً‌ متفاوتی نسبت به مناظره‌های انتخاباتی خواهند داشت. آنها معتقدند کلینتون در مناظره انتخاباتی خود به دنبال پرداختن به جزئیات نخواهد بود؛ بلکه سعی خواهد داشت با به اشتباه انداختن ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه خود را بر روی آنتن زنده شکست دهد. ضمن اینکه کلینتون به دلیل حضور بلندمدت در عالم سیاست، یک مناظره‌کننده کارکشته به شمار می‌رود و همین مسئله برای او یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود.

 

در مقابل، ترامپ تجربه سیاسی چندانی در مناظره ندارد؛ اما در عوض، یک مذاکره‌کننده خوب و با اعتماد به نفس بسیار بالاست که می‌خواهد خود را در برابر میلیون‌ها بیننده تلویزیونی، "راستگو" و رقیب انتخاباتی خود را "دروغگو" جلوه دهد.

 

به گفته منابع نزدیک به حزب جمهوری‌خواه، وی تاکنون با مقاومت در برابر خواست مشاوران خود، از حضور در مناظره‌های آزمایشی با بدل هیلاری کلینتون امتناع کرده است. او می‌گوید دوست دارد با همان شخصیتی که دارد در مناظره‌ها حاضر شود و به خوبی می‌داند چگونه به جنگ کلینتون برود تا بازنده از زمین خارج نشود.

 

این در حالیست که مشاوران کلینتون اصرار دارند او در چند مناظره آزمایشی با بدل ترامپ که می‌تواند یک سیاستمدار یا تاجر شناخته‌شده و کارکشته باشد شرکت کند تا بتواند مقاومت خود را در برابر اظهارات تحقیرکننده احتمالی ترامپ بالا ببرد.

 

مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بین ترامپ و کلینتون در روزهای 26 سپتامبر (5 مهرماه)، 9 اکتبر (18 مهرماه) و 19 اکتبر (28 مهرماه) برگزار خواهد شد.