در حالی که دولت ترکیه همچنان بر لزوم استرداد فتح‌الله گولن از آمریکا اصرار دارد، رسانه معتبر غربی در گزارشی به تداوم تنش‌های واشنگتن و آنکارا پرداخت.

در حالی که آنکارا به دنبال کودتای نظامی ناکام همواره از واشنگتن، استرداد فتح‌الله گولن را خواستار شده است، حالا یک موضوع جدید در روابط ترکیه و آمریکا سایه افکنده است.

روز دوشنبه (دیروز) مقام‌های آمریکایی از پنتاگون گرفته تا وزارت خارجه و کاخ سفید اعلام کردند، ترکیه باید حملات علیه کردهای سوریه را متوقف کند.

اکنون خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره تنش‌ها بین دو کشور نوشته که «آمریکا دارد روی لبه تیغ راه می‌رود».

«بلیز میسزتال» مدیر اندیشکده «مرکز سیاست فراحزبی» تاکید کرده که آمریکا، شاهد عواقب استراتژی وابستگی‌اش به کردهای سوری برای مقابله با داعش است؛ موضوعی که علی رغم مخالفت‌های صریح ترکیه صورت گرفته است.

در گزارش رویترز ضمن هشدار درباره تشدید تنش‌ها بین انکارا و واشنگتن، می‌خوانیم: «ترکیه، میزبان تاسیسات نظامی مهم آمریکا و ناتو است. این تاسیسات شامل پایگاه هوایی اینجرلیک  است که پهپادها و جنگنده‌های آمریکایی از آن برای هدف قرار دادن داعش در سوریه استفاده می‌کنند».

 

«بروس ریدل»، کارشناس ارشد خاورمیانه در بنیاد بروکینگز و تحلیلگر سابق سیا هم گفته است: «وقتی کار به این سوال می‌رسد که ایا ما ترکیه‌ای‌ها را از خود بیگانه کنیم یا ما کردهای سوریه را از خود بیگانه کنیم، خوب تردیدی نیست که چه کسی بازنده است».

رویترز در پایان گزارش به موضوع تنش‌ها بین ترکیه و آمریکا پس از کودتا اشاره کرده است.

در گزارش این رسانه غربی آمده است: «پس از اتهام‌های ترکیه به واشنگتن درباره اینکه خیلی به کندی کودتای ناکام ماه گذشته را محکوم کرده، از قبل هم آمریکا در حال راه رفتن روی لبه تیغ است».