ترامپ به مکزیک می رود

 "دونالد ترامپ،" نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار است امروز چهارشنبه برای دیدار با "انریکه پنیا نیتو،" رئیس جمهور مکزیک به این کشور سفر کند. وی چند ساعت پیش از سخنرانی در آریزونا در خصوص مهاجران به مکزیک سفر خواهد کرد.

 

پنیا نیتو جمعه گذشته از دونالد ترامپ و همینطور "هیلاری کلینتون،" نامزد دموکرات انتخابات آمریکا برای سفر به مکزیک دعوت به عمل آورد. بنابر اعلام افراد آگاه، ترامپ هم از این فرصت استفاده کرد و تصمیم گرفت دعوت رئیس جمهور مکزیک را بپذیرد. اواخر روز سه شنبه، ترامپ و پنیا نیتو در توییتر قرار گذاشتند امروز با یکدیگر دیدار کنند.

 

ترامپ شب گذشته در پیامی توییتری نوشت: من دعوت رئیس جمهور انریکه پنیا نیتو از مکزیک را می پذیرم و بسیار علاقه مند هستم فردا وی را ملاقات کنم.

 

اندکی بعد هم دفتر پنیا نیتو نوشت: دونالد ترامپ دعوت مکزیک را پذیرفته و قرار است چهارشنبه به طور شخصی با پنیا نیتو دیدار کند.

 

این دعوت پس از آن رخ داد که ترامپ اعلام کرد قرار است در خصوص موضوعات اصلی کمپین انتخاباتی اش – بخصوص اخراج حدود 11 میلیون مهاجری که غیرقانونی در آمریکا زندگی می کنند – شفاف سازی کند.

 

این نامزد جمهوری خواه همچنین قرار است امروز عصر در مرکز کنوانسیون ققنوس در خصوص مهاجران سخنرانی کند. بنابراین پیش از آغاز این سخنرانی برای دیدار با پنیا نیتو به مکزیک سفر می کند.

 

واشینگتن پست در ادامه این مطلب نوشت: با در نظر گرفتن این مسئله که کمپین دونالد ترامپ سال گذشته میلادی باعث رنجش دولت مکزیک شده بود، دعوت پنیا نیتو از ترامپ برای سفر به این کشور یک اقدام عجیب محسوب می شود. از اشاره به مهاجران غیرقانونی مکزیک به عنوان جنایتکار و قاتل گرفته و تعهد به ساخت یک دیوار در امتداد مرز جنوبی این کشور تا تهدید در خصوص لغو قرار داد تجارت آزاد آمریکای شمالی، دونالد ترامپ زنگ خطر را در مکزیک به صدا در آورده است. حتی پنیا نیتو هم در مصاحبه ماه مارس (حدود 5 ماه پیش) با یک روزنامه مکزیکی، لفاظی های ترامپ را به "آدولف هیتلر،" رهبر آلمان نازی و "بنیتو موسولینی،" رهبر ایتالیای فاشیست طی دوران جنگ جهانی دوم تشبیه کرده است.

 

ترامپ همچنین برای خوشحالی آمریکایی ها، بارها متعهد شده است که مکزیک را مجبور می کند هزینه ساخت دیوار مرزی را خودش پرداخت کند. اقدامی که پنیا نیتو و دیگر سران مکزیک آن را مضحک قلمداد کرده اند.

 

پنیا نیتو پیشتر در مصاحبه با شبکه سی ان ان اعلام کرد: ممکن نیست مکزیک بتواند هزینه چنین دیواری را بپردازد. 

 

وی همچنین اعلام کرد: با توصیف اخیر ترامپ که مهاجران غیرقانونی مکزیک را متجاوز و قاتل می خواند، مخالف هستم.

 

به نظر می رسد دعوت ترامپ برای سفر به مکزیک واکنش های شدیدی را در "مکزیکو سیتی" به همراه داشته باشد؛ جایی که مردم آن هیچ علاقه ای به ترامپ ندارند.

 

زمانی که ترامپ در سال 2015 نامزدی خود را برای حضور در انتخابات آمریکا اعلام کرد، بسیاری می دانستند او فردی نامحترم است؛ اما این مسئله را جدی نگرفته بودند. دیپلمات های مکزیک حتی صعود ترامپ را به مراحل بالاتر به تمسخر گرفته بودند. اما حال همه چیز تغییر کرده است. بیشتر مقامات مکزیک در خصوص احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا و ضربه اقتصادی که سیاست های وی می تواند به این کشور بزند، احساس خطر کرده اند. آمریکا همچنین مهم ترین شریک تجاری مکزیک محسوب می شود.